ذرت و خواص آن

A
۰

ذرت با طبع سرد و خشک دارای خواص زیادی در دانه‌، کاکل، ریشه و ساقه است که شامل رفع اختلالات کبدی، کلیوی و تنفسی است.

ذرت که با نام بلال نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین غلات در جهان است. این دانه گیاهی از خانواده علف‌ها و بومی آمریکای مرکزی است؛ اما در انواع بی‌شماری در سراسر جهان رشد می‌کند. پاپ کورن و ذرت شیرین انواع محبوبی از ذرت هستند، اما محصولات ذرت تصفیه شده نیز به طور گسترده مصرف می‌شود و از آن اغلب به عنوان مواد تشکیل دهنده در غذاهای فرآوری شده استفاده می‌گردد. ذرت سبوس‌دار مانند هر غلات سالم است، زیرا سرشار از فیبر و بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. این گیاه به طور معمول زرد است اما در رنگ‌های مختلف دیگری مانند قرمز، نارنجی، بنفش، آبی، سفید و سیاه وجود دارد. با ما همراه باشید تا با خواص این غلات آشنا شوید.

اسامی دیگر : بلال- نام انگلیسی Corn- نام علمی Zea mays

طبع ومزاج: سرد و خشک

مصلح یا بهبود دهنده: عسل، شیره انگور، روغن کنجد، روغن زیتون و شکر سرخ یا سفید

طعم: شیرین

محتوای تغذیه ای موجود در ۱۰۰ گرم دانه ی ذرت خام

انرژی (کالری) 350 آب (گرم) 13
فسفر( گرم ) 265 چربی (گرم) 4
پروتئین (گرم) 9 سدیم (میلی گرم) 1
پتاسیم (میلی گرم) 285 آهن(میلی گرم) 2
مواد نشاست ای (گرم) 72 کلسیم (میلی گرم) 22
ویتامین A (واحد) 490 ویتامین B1 (میلی گرم) 0.4
ویتامین B2 (میلی گرم) 0.12 آرسنیک (میلی گرم) 30
ویتامین B3 (میلی گرم) 2.2

محتوای تغذیه ای موجود در ۱۰۰ گرم کاکل ذرت

در صد گرم کاکل ذرت مواد زیر موجود است:

گوگرد (میلی گرم ) 2.8 فسفر(میلی گرم ) ­­3.6
فسفر(میلی گرم ) 5.2 سیلیسیم (گرم) 4
منیزیم (میلی گرم) 1.4 سدیم (میلی گرم) 0.2
پتاسیم (میلی گرم) 26.5 آهن(میلی گرم) 0.06
کلسیم (میلی گرم) 1.7

ذرت از نظر گیاه شناسی

ذرت گیاهیست علفی، یک پایه و دارای ساقه‌ای به ارتفاع ۱ تا ۲ متر از تیره غلات که دانه‌های آن مقدار زیادی نشاسته دارد. آرد آن اغلب به جای آرد گندم مصرف می‌شود. برگ‌های این گیاه متناوب و دراز و گل‌های نر آن به صورت خوشه‌ای هستند که مرکب از سنبل‌های قرمز روشن اند.

گل‌های ماده‌ی آن از دو تا چهار گل تشکیل شده که در کنار برگ‌های این گیاه قرار دارد. غشایی که روی بلال را می پوشاند، سبز رنگ و مانند برگ است. دانه‌های کروی شکل ذرت در اطراف محور مرکزی بلال قرارگرفته اند. این دانه‌ها به رنگ زرد یا قهوه‌ای می‌باشند. در انتهای بلال یک دسته تار زرد رنگ مانند ابریشم قرار دارد که به آن کاکل ذرت می‌گویند.

میوه ذرت دانه‌ایست به رنگ سفید، زرد، قرمز یا قهوه‌ای که در آغاز پاییز می‌رسد و شما باید تا آخر تابستان کاکل ذرت و در آغاز پاییز میوه آن را بچینید. ذرت گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.

مواد تشکیل دهنده

ذرت منبع مناسبی از فیبر و برخی از ویتامین‌های گروه B، از جمله B1 (تیامین)، B3 (نیاسین) و B5 اسید پانتوتنیک) است که به تولید انرژی کمک می‌کنند.

ویتامین B5، به خصوص هنگام قرارگرفتن در معرض استرس برای بدن مفید است و تیامین نیز به حفظ حافظه کمک می‌کند.

یکی دیگر از ویتامین‌های گروه B که به میزان زیادی در این گیاه یافت می‌شود؛ فولات است که به پیشگیری از نقایض مادرزادی، تقویت خون و محافظت از قلب کمک می‌کند.

فیبر موجود در آن، سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد و از بدن در برابر سرطان روده محافظت می‌کند، همچنین، کمک می‌کند تا بدون ایجاد اختلال در سطح قند خون، انرژی ذرت به آرامی آزاد شود. این خصوصیت، آن را به یک سبزی مناسب برای بیماران دیابتی تبدیل کرده است.

کاروتنوئید زئاگزانتین که مسئول رنگ زرد این گیاه است و در فرایند کنسروشدن تغییری نمی‌کند، به حفظ سلامت بینایی و محافظت از بدن در برابر سرطان‌های ریه و پستان کمک می‌کند.

از دانه‌های این گیاه، روغن موسوم به "روغن ذرت" تهیه می‌شود که چون فاقد کلسترول، سدیم و پروتئین است؛ روغن مناسبی برای بیماران قلبی و کلیوی است.

خواص درمانی

  1. پماد ذرت خشک کننده‌ی زخم است.
  2. غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است.
  3. استفاده‌ی مداوم از آن، از کرم خوردگی دندان جلوگیری می‌کند.
  4. روغن آن کلسترول خون را پایین می‌آورد.
  5. روغن این گیاه برای درمان اگزما و بیماری‌های پوستی مفید است.
  6. "پاپ کورن" تقویت‌کننده بدن و افزاینده خون و درمان‌کننده لاغری است.
  7. آرد ذرت به علت نداشتن گلوتن (ماده‌ی چسب مانند گندم) قابلیت تهیه‌ی نان را ندارد. بنابراین برای تهیه‌ی نان این گیاه، آرد آن را با آرد سایر غلات مخلوط می‌کنند. مصرف آرد ذرت به علت دارا بودن مواد چربی و مواد غذایی فراوان برای تقویت عمومی بیماران که دوره نقاهت خود را می گذرانند و همچنین مسلولین توصیه می شود.

خواص درمانی کاکل ذرت

  1. با تاثیرپذیری فوری، کم خونی و حتی اختلالات تنفسی (زکام- گرفتگی صدا) را درمان می‌کند.
  2. دم کرده‌ی آن ادرارآور و آرام کننده‌ی دستگاه ادراری است.
  3. درد و ناراحتی‌های دستگاه ادراری را تمیز کرده و تسکین می‌دهد.
  4. برای بیماری‌های قلب و نقرس مفید است.
  5. دم کرده‌ی آن برای برطرف ساختن ناراحتی‌های ادراری و از بین بردن رسوبات ادراری مفید است.
  6. جوشانده آن، کبد را تحریک نموده و بر فعالیت آن افزوده و اختلالات کبدی را درمان می‌نماید.
  7. جوشانده اش، تسکین‌دهنده دردهای مفصلی و درمان‌کننده رماتیسم درد مفاصل و نقرس است.
  8. جوشانده این گیاه برطرف‌کننده اختلالات کلیوی است و با فعال نمودن کلیه بر حجم ادرار می‌افزاید.
  9. ورم كليه، ورم مثانه، سنگ کلیه و مثانه با جوشانده آن درمان شده و ترکیب شیمیایی ادرار تنظیم می شود.

خواص ریشه و ساقه‌ی بلال

به غیر از کاکل ذرت از برگ، ریشه و ساقه‌ی بلال نیز استفاده‌ی طبی به عمل می‌آید:

  1. جوشانده‌ی ساقه‌ی وسط بلال خونریزی بینی را بند می‌آورد.
  2. جوشانده‌ی ساقه‌ی وسط بلال برای بندآوردن خونریزی رحم و خونریزی عادت ماهیانه مصرف می‌شود.
  3. برگی که بلال را می‌پوشاند، برای معالجه‌ی اسهال مفید است.
  4. جوشانده‌ی ریشه و برگ‌های بلال برای ناراحتی‌های ادراری، مانند قطره قطره ادرار کردن مصرف می‌شود.
  5. برای دفع سنگ مثانه از جوشانده‌ی برگ‌های بلال استفاده می‌کنند.
  6. جوشانده‌ی ریشه‌ی ذرت برای رفع سوزش مجاری ادراری مفید است.
  7. جوشانده‌ی ساقه‌ی وسط بلال درد شکم و معده را از بین می‌برد.
  8. در قدیم برای معالجه‌ی سوزاک از جوشانده‌ی ساقه‌ی بلال استفاده می‌کردند.

موارد منع مصرف ذرت

  1. افراد مبتلا به سرماخوردگی نباید از نوع سرخ شده آن استفاده کنند.
  2. افراد مبتلا به واریس باید از خوردن آن امتناع ورزند.
  3. زیاده‌روی در مصرف این گیاه باعث سوء هاضمه و ناراحتی می‌شود.
  4. باید دانست که مصرف مداوم از آرد آن، سبب بروز اختلالات گوارشی و عصبی می‌شود.

شیوه درمان بیماری‌ها با ذرت

تهیه دم کرده کاکل ذرت

برای درست کردن دم کرده‌ی کاکل ذرت، مقدار سی گرم از آن را در یک لیتر آب جوش می‌ریزند و به مدت پنج دقیقه دم می‎کنند.

درمان کم خونی و نسخه مناسب برای سالمندان و بیماران

کسانی که دچار کم‌خونی هستند و یا از بستر بیماری برخاسته‌اند و دوران نقاهت را می‌گذرانند و همچنین پیران باید از غذای ذرت غافل نشوند.

نسخه‌های ذرت معالجة آلبومین با ذرت سی تا چهل گرم کاکل ذرت را که خشک باشد در یک لیتر آب سرد ریخته و ظرف محتوای آن را روی آتش می‌گذارند تا به جوش آید و پنج دقیقه بجوشد، بعد پانزده دقیقه آن را دم می‌کنند؛ سپس صاف‌کرده و هر روز سه تا پنج بار و هر بار نیم فنجان از این جوشانده را می‌نوشند آثار شفا بخش جوشانده این گیاه خیلی زود در اشخاصی که بیماری آلبومین دارند ظاهر می‌شود.

معالجه سنگ کلیه با جوشانده کاکل ذرت

در این مورد باید سی تا چهل گرم جوشانده کاکل ذرت خشک را در یک لیتر آب سرد بریزند و ظرف محتوای آن را روی آتش بگذارند تا به جوش آید و پنج دقیقه بجوشد، بعد آن را از روی آتش بردارند و پانزده دقیقه به حال خودش بگذارند تا دم بکشد. بعد آن را صاف کنند و هر روز چهار یا پنج بار و هربار نیم فنجان از آن را بنوشند و مطمئن باشند که طبیعی ترین و سالم‌ترین دوای سنگ کلیه را مصرف کرده‌اند.

معالجه قولنج کلیه با جوشانده کاکل ذرت

تهیه جوشانده کاکل این گیاه به ترتیبی که طرز تهیه و مقدار مصرف آن را در مورد سنگ کلیه در بالا شرح دادیم، بحران‌های قولنج کلیوی را تسکین می‌دهد.

معالجه درد مثانه با جوشانده کاکل ذرت

جوشانده کاکل ذرت که طرز تهیه آن را در بالا شرح دادیم را هر روز پنج بار و هر بار نصف فنجان بنوشید تا سوزش درد مثانه را آرام کرده و خروج ادرار را به حال عادی درآورد.

معالجه ورم سرمازدگی دست با ذرت

آرد این گیاه را به مقدار مساوی با خاک اره نرم چوب مخلوط و با آب خمیر کنید و روزی دو بار دست‌های ورم زده خود را در آن بگذارید و به هم بمالید. مالیدن خمیر آرد ذرت و خاک اره نرم چوب، احتقان خون را در دست‌ها برطرف کرده و نرم‌ترین پوست را برای دستان شما فراهم می‌آورد.

شما می‌توانید هر روز دو بار برای این که دستان نرم و سالمی داشته‌باشید ولو دچار ترک سرماخوردگی نشده باشید دستان خود را با خمیر ذرت و خاک اره مالش دهید.

معالجه اختلالات کبد با ذرت

جوشانده کاکل ذرت برای اختلالات کبد مؤثر و مفید است. شما هر وقت دچار عوارض کبد و کیسه صفرا شدید سی تا چهل گرم کاکل ذرت را در یک لیتر آب پنج دقیقه بجوشانید و پانزده دقیقه دم کنید و سپس صاف کرده و هر روز پنج بار و هر بار نیم فنجان از آن را بنوشید.

معالجه نقرس با کاکل ذرت

جوشانده کاکل ذرت که طرز تهیه آن را شرح دادیم، اگر روزی پنج بار و هر بار نیم فنجان از آن مصرف شود برای کسانی که مبتلا به نقرس هستند فوق العاده مفید است و بعد از مدتی دردهای نقرس را آرام می‌کند. اگر جوشانده کاکل ذرت به مدت طولانی مصرف شود موجب بهبود محسوس حالت درد مفاصل می‌شود.

معالجه ورم و آماس با کاکل ذرت

بعضی از اشخاص در اثر عوارض قلبی یا کبدی دچار ورم و آماس در صورت و پاها می‌شوند اگر جوشانده کاکل ذرت را هر روز پنج بار و هر بار نیم فنجان بنوشید به زودی ورم و آماس آنها برطرف خواهدشد و خروج ادرار آنها به حال طبیعی باز خواهدگشت.

معالجه رماتیسم با ذرت

کسانی که رماتیسم دارند باید هر روز چهار تا پنج بار و هر بار نیم فنجان از جوشانده کاکل ذرت را مصرف کنند تا دردهای رماتیسم آنها آرام شود و حال آنها بهبودی یابد.

شربت ذرت برای زکام و صدا گرفتگی

نسخه تهیه شربت ذرت که برای معالجه زکام و رفع صداگرفتگی فوق العاده مؤثر است؛ به این شرح است: دو یا سه مشت دانه‌های ذرت را در دو لیتر آب بریزید و ظرف محتوای آن را روی آتش بگذارید تا بجوشد و یک لیتر آب آن بخار شود. با یک قاشق چوبی آن را موقع پختن به هم بزنید و بعد از این که دانه‌های ذرت پخت، ظرف آن را از روی آتش بردارید و بگذارید سرد شود. بعد شیره آن را بکشید و با هفتصد و پنجاه گرم شکر در یک قابلمه مسی بریزید و با آتش ملایمی حرارت دهید تا شربت ذرت به قوام آید و کمی سفت شود. هروقت دچار زکام و یا گرفتگی صدا شدید هر روز سه بار و هر بار نصف قاشق سوپ خوری از آن را مصرف کنید.

شیوه نگهداری

ذرت‌هایی را انتخاب کنید که دارای غلاف‌های سبز تازه و ابریشم نرم و مرطوب باشند.

گرما قند را به نشاسته تبدیل می‌کند، بنابراین، این گیاه را در یخچال بگذارید و در اسرع وقت آن را مصرف کنید. می‌توانید ذرت را به طور کامل منجمد کنید و یا دانه‌های آن را در بطری شیشه‌ای نگه دارید تا نسبتا یک دست شوند.

برای نگهداری کاکل ذرت، باید آن را از غلاف آن درآورید و در سبدی که داخل آن را با پارچه نازک سفیدی پوشانده‌اید، بریزید و در آفتاب بگذارید تا هرچه زودتر خشک شود و بعد آن را در قوطی‌های دربسته‌ای بریزید و هروقت احتیاج داشتید مورد استفاده قراردهید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها