راهکار های خانگی برای درمان ترک پا

A
۰

اگر مراقبت‌ های لازم برای درمان ترک پا انجام نشود، با بالا رفتن سن وضعیت آن وخیم‌ تر می‌ شود. ترک پا در خانم‌ ها بیشتر وجود دارد.

ترک پا یکی از مشکلات رایج در بین افراد مختلف فارغ از جنسیت و سن است. اگر مراقبت‌ های لازم برای درمان ترک پا انجام نشود، با بالا رفتن سن وضعیت آن وخیم‌ تر می‌ شود. البته با توجه به آن چه گزارش شده است، ترک پا در خانم‌ ها بیشتر وجود دارد. وجود ترک پا برای بسیاری از افراد چندان موضوع جدی نیست و به همین دلیل برای درمان آن تلاش زیادی هم نمی‌ کنند. ولی در صورتی که شدت آن زیاد باشد و طی سال‌ ها برای درمان ترک پا اقدامی نشده باشد، آن زمان است که راه رفتن با پاهای برهنه آزار دهنده خواهد بود و موجب درد هم می‌ شوند. در این جا قصد داریم شما را با بهترین روش های خانگی و طبیعی درمان ترک پا برای معالجه و پیشگیری آشنا کنیم.

علت ایجاد ترک پا چیست؟

اولین علائم ترک پا، پوست خشک و ضخیم شده در قسمت پاشنه پا است که به نام کالوس شناخته می‌ شود. زمانی که راه می‌ روید، چربی زیر پاشنه پا پخش شده و باعث می‌ شود که کالوس ترک بخورد مهم‌ ترین علت ترک پا خشکی پوست است. از نظر پزشکی قند بالای خون و گردش ضعیف آن که از بیماری دیابت ناشی می‌ شود از دلایل رایج برای داشتن پوست خشک هستند. گاهی اوقات آسیب سیستم عصبی موجب می‌ شود احساس درد، خشکی و ترک پا را متوجه نشوید. همچنین کمبود ویتامین، عفونت قارچی، کم کاری تیروئید، بیماری پوستی درماتیت اتوپیک و پسوریازیس، چاقی، بارداری و پیری از دیگر عواملی هستند که موجب ترک پا می‌ شوند.

کمبود چه ویتامینی باعث ترک پا می شود؟

کمبود ویتامین C، ویتامین B3 و ویتامین E به ایجاد خشکی و ترک خوردگی پاشنه پا منجر می شوند. با این حال این کمبود ویتامین‌ ها در کشور های پیشرفته نادر است. سایر بیماری‌ ها همچون بیماری پای ورزشکاران که نوعی قارچ پوستی است و یا اگزما نیز ممکن است منجر به ترک خوردن پاشنه پا شود.

آشنایی با دلایل اصلی ترک پا

دلایل مختلفی برای ایجاد ترک پا در افراد مختلف وجود دارد. اما شایع‌ ترین علل آن شامل موارد زیر است:

  • پوشیدن کفش‌ های جلو باز مثل صندل‌ های تابستانی
  • استفاده از شوینده‌ های صابونی
  • زندگی در شرایط اقلیمی سرد و خشک
  • ایستادن برای مدت طولانی

علاوه بر دلایل معمول که اغلب منشا محیطی دارند، برخی از بیماری‌ ها و شرایط پزشکی نیز می‌ توانند باعث ترک خوردگی کف پا شوند که عبارتند از:

  • اضافه وزن و چاقی
  • دیابت کنترل نشده
  • اگزما و مشکلات پوستی
  • کم کاری تیروئید و به هم ریختن تعادل هورمونی بدن
  • درماتوز کف پا ( نوعی بیماری شایع پوستی در کودکان و خردسالان)
  • سندرم شوگرن (بیماری مزمنی که مانع از تولید رطوبت طبیعی پوست می‌ شود)
  • عفونت قارچی
  • مشکل صاف بودن کف پا
  • خار پاشنه (نوعی برآمدگی در قسمت پایین پاشنه پا)

درمان خانگی ترک پا

درمان ترک کف پا در طب سنتی همان به نوعی استفاده از روش‌ های خانگی است. اولین روش رفع ترک پا استفاده از کرم‌ های نرم کننده است. این کرم‌ ها که می‌ تواند از پماد های دارای ویتامین تا کرم مخصوص ترک پا را شامل شود دارای موادی هستند که موجب رطوبت رسانی، نرم شدن و لایه‌ برداری سلول‌ های مرده می‌ شوند. سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید و ساکارید ها از جمله ترکیبات مفید برای درمان ترک پا به شمار می‌ روند.

درمان ترک پا

بهبود وضع تغذیه

یک علت ترک پا تغذیه نا مناسب است. سعی کنید وعده‌ های غذای و میان وعده‌ ها را طوری انتخاب کنید که ویتامین‌ ها، آهن، پروتئین و امگا 3 به‌ اند ازه کافی داشته باشد. از نوشیدن آب هم غافل نمانید. در برنامه غذایی خود از اسید های چرب امگا3 استفاده کنید. روغن دانه‌ های کتان و ماهی‌ های آب سرد منبع غنی امگا 3 هستند که به درمان ترک پا کمک می‌ کنند. ویتامین E ، آهن و کلسیم را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مطمئن شوید که گوشت و مرغ و ماهی، ماست، شیر و پنیر را به‌ اند ازه کافی مصرف می‌ کنید، چون سرشار از این ویتامین‌ ها می‌ باشند که در درمان ترک پا موثر هستند.

لایه برداری و استفاده از سنگ پا

لایه برداری نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و زیبایی پاهای شما دارد. قسمت‌ هایی از پوست پا مانند انگشت شست و پاشنه، بیشترین فشار را تحمل می‌ کنند. به همین خاطر است که اغلب، با مشکلاتی مانند پوسته پوسته شدن، خشکی، ضخیم شدن و ترک پوستی در این ناحیه مواجه می‌ شویم. لایه برداری منظم پوست کف پا، راه حل ساده و موثری برای جلوگیری و رفع این مشکل است. استفاده از سنگ پا یا سنگ لوفا، راحت‌ ترین روش لایه برداری پوست پا است. سنگ پا را می‌ توانید هر بار بعد از حمام کردن استفاده نمایید.

ماسک موز و عسل

موز منبع بسیار غنی از انواع ویتامین‌ های A, C, B6 است و به خوبی مواد مغذی مورد نیاز پوست را فراهم می‌ کند. این میوه استوایی، آب مورد نیاز سلول‌ های پوستی را تامین می‌ نماید و مانع از دهیدراتاسیون و خشکی آن می‌ شود. به علاوه با حبس رطوبت در منافذ پوستی، از تبخیر آب جلوگیری می‌ کند. عسل، با قدرت آنتی باکتریال فوق‌العاده خود، این ماسک پای بی نظیر را تکمیل می‌ کند و ترکیبی مغذی برای پوست پا به وجود می‌ آورد.

جوش شیرین

جوش شیرین باعث از بین رفتن التهاب کف پا می‌‌ شود. کافی است پا را به مدت 10 دقیقه در وان آب ولرم که در آن سه قاشق غذا خوری جوش شیرین حل شده است قرار دهید و پس از آن از سنگ پا استفاده کنید.

روغن کنجد

یکی از مؤثر ترین درمان‌ های خانگی ترک پاشنه روغن کنجد است که به مرطوب شدن پوست، پیشگیری از عفونت ترک‌ های عمیق و رشد سلول‌ های جدید کمک می‌ کند. کافی است ۲ قاشق چای‌ خوری روغن کنجد را به یک لگن کوچک آب گرم اضافه کنید و به‌ مدت ۱۰ دقیقه پاهای خود را در آن قرار بدهید. اگر ترک‌ ها خیلی عمیق‌ هستند، می‌ توانید قبل از گذاشتن پاها در لگن به آن ها روغن کنجد بمالید.

استفاده از عسل

یکی از روش‌ های درمان خانگی برای ترک پا عسل است. با توجه به برخی از مطالعات انجام شده، عسل دارای خصوصیات ضد میکروبی و آنتی باکتریال است و می‌ تواند زخم‌ های روی پوست را درمان و پوست را آبرسانی کند. بعد از آن که پای خود را از درون آب بیرون آوردید، کمی عسل به پاشنه پا بمالید و یا در طول شب از کمی عسل استفاده کنید. قطعاً برای این که شیره و چسبناکی عسل به اطراف برخورد نکند، باید از جوراب ضخیم استفاده کنید.

وازلین، گلیسیرین و آبلیمو

هیچوقت قدرت بی‌ نهایت آبلیمو را به عنوان درمان خانگی موثر دست کم نگیرید. آبلیمو منبعی سرشار از مواد آنتی اکسیدان و ویتامین‌ های مغذی است و نقش بسیار مهمی در سلامت و زیبایی پوست دارد. خاصیت آنتی باکتریال آبلیمو، هر گونه قارچ و باکتری را در ترک پا و بین انگشتان شما از بین می‌ برد. وازلین به عنوان نوعی مرطوب کننده بسیار قوی شناخته می‌ شود و یکی از محبوب‌ ترین محصولات درمانی برای از بین بردن خشکی پوست و ترک پا به حساب می‌ آید. اما به عنوان جایگزین وازلین، می‌ توانید از گلیسیرین نیز استفاده نمایید.

درمان ترک پا

روغن زیتون

هر شب قبل از خواب کف پای خود را با روغن زیتون چرب نمایید سپس پای خود را با یک پلاستیک بپوشانید و بخوابید. اگر صدای خش خش پلاستیک آزارتان می‌ دهد می‌ توانید جوراب بپوشید. جالب است بدانید این روش در طب سنتی برای درمان زنان مبتلا به کمر درد و لکه بینی هم استفاده می‌ شود.

ساخت اسکراب از بلغور جو

از ترکیب بلغور جو و روغن به عنوان لایه‌ بردار استفاده کنید. یک قاشق غذا خوری از پودر بلغور را با چند قطره روغن ترکیب کنید تا خمیر غلیظی حاصل شود. سپس خمیر را روی ترک پا بمالید. نیم ساعت صبر کنید و سپس پاها را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

ماسک آرد برنج، عسل و سرکه

این ماسک، به عنوان نوعی لایه بردار طبیعی پوست پا عمل می‌ کند. آرد برنج، لایه شاخی و سلول‌ های مرده کف پا را با ملایمت پاکسازی می‌ نماید و به تغذیه سلولی پوست پا کمک می‌ کند. خاصیت آنتی باکتریال عسل، میکروارگانیسم‌ ها را از بین می‌ برد و ترک‌ های پا را التیام می‌ بخشد. خاصیت اسیدی سرکه، پوست خشک و مرده کف پا را مرطوب می‌ نماید و باعث تسهیل لایه برداری آن می‌ شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک درمان طبیعی‌ دیگر برای ترک پا است. این روغن اغلب برای خلاصی از بیماری‌ هایی نظیر اگزما، پسوریازیس و خشکی پوست پیشنهاد می‌ شود. با این ماده، پوست شما زمان بیشتری مرطوب می‌ ماند. بعد از آن که پا را از آب خارج کردید، از روغن نارگیل استفاده کنید.

اگر وضعیت ترک پای شما به حدی است که احتمال خونریزی یا عفونت وجود دارد، روغن نارگیل بهترین روش برای پیشگیری و درمان ترک پا است. انواع کرم ترک پا نیز به عنوان ترکیب موثر، حاوی این ماده هستند. روغن نارگیل بهترین گزینه برای درمان پوست‌ های خشک، از جمله پوست خشک پاشنه پا است.

نکته پایانی

گر ترک پای شما بر اثر یک بیماری زمینه‌ ای ایجاد شده است، هرگز آن را خود درمانی نکنید. در این موارد خاص لازم است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

ترک پا می‌ تواند با پوسته پوسته شدن، خارش، درد در شرایط وخیم، خونریزی، قرمزی و التهاب همراه باشد. زمانی که وخامت ترک پا به بیشترین میزان خود برسد ممکن است اعصاب و گیرنده‌ های حسی در پاشنه پا از بین برود، عفونت سلولیتی ایجاد شود و یا زخم پای دیابتی پدید آید. عفونتی که در زمان ترک پا به وجود می‌ آید شامل درد، گرما، قرمزی و تورم است. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید و هر چه سریع‌ تر برای درمان ترک پاشنه پا اقدام نمایید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها