روش های خانگی تهیه پنیر وگان

A
۰

پنیر وگان را می توان بر پایه مغز ها (آفتابگردان، کاج)، آرد ها (نشاسته سیب زمینی) نارگیل و یا استفاده از دانه های آجیلی تهیه کرد.

وگان بودن در واقع به این معنی است که شما انتخاب کرده اید تا هیچ ماده لبنیاتی را در برنامه غذایی خود نداشته باشید و این یعنی باید انواع پنیر را نیز از رژیم غذایی خود حذف کنید. پنیر وگان به پنیر غیر لبنی یا وگانیسم گفته می شود افرادی که رژیم غذایی گیاه خواری را دنبال می کنند از خوردن تمام محصولات حیوانی خودداری کرده و مواد گیاهی را جایگزین می کنند. پنیر وگان را می توان بر پایه مغز ها (آفتابگردان، کاج)، آرد ها (نشاسته سیب زمینی) نارگیل و یا استفاده از دانه های آجیلی تهیه کرد. اما بهتر است بدانید که با استفاده از انواع مغز ها و آجیل ها و کمی زمان و خلاقیت می توانید یک پنیر وگان مورد پسند درست کنید که طعمی بسیار مشابه به طعم پنیر واقعی داشته باشد. در ادامه برای آشنایی با روش های خانگی تهیه پنیر وگان با ما همراه باشید.

تهیه پنیر گیاهی وگان

برای تهیه پنیر گیاهی وگان باید مراحل زیر را به دقت دنبال کنید.

خیس کردن بادام هندی برای تهیه پنیر وگان

2 فنجان یا (285 گرم) بادام هندی خام را در یک کاسه بریزید. کاسه را با آب به اندازه ای پر کنید که روی آجیل ها را بپوشاند. روی کاسه را با رپ پلاستیکی بپوشانید، سپس آن را در یخچال قرار دهید. یک شب تا صبح به آن استراحت بدهید.

آبکش کردن بادام هندی برای تهیه پنیر وگان

بادام هندی را در آبکشی که داخل سینک گذاشته اید بریزید. سپس آن را با آب خنک بشویید تا آب داخل ظرف شفاف شود. آبکش را تکان دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

مخلوط کردن بادام هندی با مواد دیگر در داخل غذا ساز

این مرحله شامل مخلوط سیر خرد شده، پودر سیر، پوست لیمو، آب لیمو، آب، مخمر تغذیه ای، نمک دریا و روغن زیتون با یکدیگر است اما در این مرحله شوید تازه را اضافه نکنید.

مخلوط کردن تمامی مواد تا رسیدن به بافت کرمی برای تهیه پنیر وگان

مواد را به مدت 5 دقیقه با هم مخلوط کنید تا بافت کرمی پیدا کند. حدود 5 دقیقه طول می کشد تا پنیر بافت خامه ای پیدا کند. هر چند وقت یک بار به مخلوط کن اندکی مکث دهید و از یک کاردک پلاستیکی برای تراشیدن ظرف مخلوط کن برای مواد مخلوط نشده در دو طرف کاسه استفاده کنید. از این فرصت می توانید برای چشیدن پنیر و انجام هر گونه تغییرات در طعم و مزه نیز استفاده کنید. اگر می خواهید پنیر وگان طعم پنیر مانند بیشتری داشته باشد، مخمر تغذیه ای بیشتری به آن اضافه کنید. اگر می خواهید کمی بیشتر معطر شود، میزان پوست لیمو ترش را بیشتر کنید. همچنین اگر طعم تند تری می خواهید، مقداری پودر سیر به آن اضافه کنید. اگر پنیر وگان به طور کلی به مزه و طعم بیشتری برای نزدیک شدن به پنیر لبنی نیاز دارد، کمی نمک دریا به آن اضافه کنید.

استفاده از دو لایه پارچه پنیر برای تهیه پنیر وگان

یک صافی ریز و مشبک را در یک کاسه بزرگ قرار دهید. روی آن را با دو تکه پارچه پنیر یا یک فیلتر چای تمیز بپوشانید. پنیر را با یک کفگیر پلاستیکی داخل صافی بریزید، سپس پارچه پنیر را دور پنیر وگان بپیچید. پارچه پنیر اضافی را با یک طناب گره بزنید و آن را با یک کش پلاستیکی محکم کنید.

قرار دادن پنیر وگان داخل یخچال

پنیر را به مدت 6 تا 12 ساعت در یخچال قرار دهید. پنیر را دوباره داخل صافی بریزید، سپس کاسه را به مدت 6 تا 12 ساعت در یخچال قرار دهید. این کار اجازه می دهد تا آب اضافی پنیر وگان تخلیه شود. پنیر وقتی شکل خود را حفظ کرد آماده است.

باز کردن پارچه پنیر وگان

دور پنیر را باز کرده و در صورت تمایل روی آن را با شوید خرد شده تزیین کنید. ابتدا پارچه پنیر را باز کنید. پنیر را با دستان خود به حالت تخت تبدیل کنید. اگر می خواهید کمی طعم بیشتری به آن بدهید، با دستان خود شوید خرد شده را روی دو طرف پنیر فشار دهید. به پنیر فشار بیش از حد وارد نکنید وگرنه از هم باز می شود.

سرو کردن پنیر گیاهی وگان

پنیر را سرو کنید و بعد از ۱ تا ۲ ساعت مجدد در یخچال بگذارید. این نوع پنیر می تواند فرم خود را حفظ کند، اما پس از آن برای سفت شدن دوباره باید آن را در یخچال قرار دهید. این مقدار معمولا برای مصرف 5 روز شما کافی است.

تهیه پنیر وگان پارمسان

  • مخلوط کردن بادام هندی برای تهیه پنیر وگان پارمسان

بادام هندی را داخل غذا ساز بریزید. شما به 3/4 فنجان یا (105 گرم) بادام هندی خام نیاز دارید. لازم نیست آنها را از قبل خیس کنید. شما به 3 قاشق غذا خوری (25 گرم) مخمر تغذیه ای، 3/4 قاشق چای خوری نمک دریا و 1/4 قاشق چای خوری پودر سیر نیاز دارید.

  • مخلوط کردن تمامی مواد برای تهیه پنیر وگان پارمسان

مواد را با هم مخلوط کنید تا به شکل پودر دانه در بیاید. هر چند وقت یکبار، به غذاساز مکث دهید و هر مواد مخلوط نشده را از کناره های کاسه بتراشید. به این کار تا جایی ادامه دهید ادامه دهید تا مخلوط حالت پودری و دانه ای شکل شود.

  • نگهداری پنیر وگان پارمسان در ظرف دربسته

پنیر را در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید. هنگامی که مخلوطی دارای بافت دانه دار مانند مخلوطی شامل بادام هندی داشتید، پنیر شما آماده استفاده است. پنیر را در ظرف دربسته مانند شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید. ماندگاری پنیر 2 تا 3 هفته می باشد. زمانی که پنیر شروع به کپک زدن کرد یا ترش مزه شد، باید آن را دور بیندازید. این پنیر را می توانید روی نان، پیتزا و حتی پاستا استفاده کنید.

تهیه پنیر وگان خامه ای

  • خیس کردن بادام هندی برای تهیه پنیر وگان خامه ای

¾ فنجان (250 گرم) بادام هندی خام را در یک کاسه قرار دهید. کاسه را با آب به اندازه ای پر کنید که روی آجیل ها را بپوشاند. یک رپ پلاستیکی روی کاسه بکشید، سپس کاسه را در یخچال قرار دهید. کاسه را یک شب در یخچال بگذارید.

  • آبکش کردن بادام هندی برای تهیه پنیر وگان خامه ای

کاسه را از یخچال خارج کرده و پوشش پلاستیکی آن را جدا کنید. یک آبکش را در سینک قرار دهید، سپس بادام هندی را داخل آن بریزید. بادام هندی را با آب تازه بشویید، سپس آبکش را تکان دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

  • مخلوط کردن مواد دیگر با یکدیگر برای تهیه پنیر وگان خامه ای

بادام هندی، مخمر و آب لیمو را در غذاساز بریزید. ابتدا بادام هندی آبکش شده را داخل غذا ساز بریزید. در مرحله بعد، 2 قاشق غذا خوری (17 گرم) مخمر و آب 1 لیمو را اضافه کنید. فعلاً پیازچه را در این مرحله اضافه نکنید.

  • یکدست سازی مواد برای تهیه پنیر وگان خامه ای

مواد را با هم مخلوط کنید تا همه چیز یکدست شود. این مرحله حدود 5 دقیقه طول خواهد کشید. هر چند وقت یک بار به غذا ساز مکثی کوتاه دهید و محتویات مخلوط را با یک کاردک پلاستیکی به سمت پایین بکشید. این کار باعث می شود تا پنیر یکنواخت تر مخلوط شود.

  • ریختن پنیر وگان خامه ای در ظرف مناسب

تیغه ها را از غذاساز خارج کنید، سپس با استفاده از یک کاردک پلاستیکی پنیر را از داخل کاسه بتراشید. اگر می خواهید کمی طعم بیشتری به پنیر بدهید، 2 تا 3 پیازچه خرد شده را با آن مخلوط کنید.

  • پوشاندن پنیر وگان خامه ای

یک رپ پلاستیکی را روی کاسه بکشید. کاسه را داخل یخچال قرار دهید و به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید. این عمل باعث می شود تا پنیر سفت تر شود.

  • مصرف زود هنگام پنیر وگان خامه ای

پنیر را در عرض 3 تا 4 روز استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید پنیر را در ظرف کوچکتری بریزید. حتی می توانید از یک ظرف پلاستیکی برای استفاده چند باره از پنیر استفاده کنید. وقتی پنیر را مصرف نمی کنید آن را در یخچال نگهداری کنید.

پنیر وگان خامه ای

تهیه پنیر وگان موزارلا

  • پختن بادام هندی برای تهیه پنیر وگان موزارلا

بادام هندی را به مدت 10 تا 15 دقیقه بپزید تا نرم شود. یک قابلمه کوچک را با آب پر کنید، سپس ½ فنجان (70 گرم) بادام هندی خام را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی اجاق بگذارید و روی حرارت متوسط رو به بالا بگذارید تا بجوشد. بادام هندی را به مدت 10 تا 15 دقیقه تا زمانی که نرم شوند بپزید. این مدل پنیر شبیه موزارلای تازه و غیر گیاهی نیست، بیشتر شبیه انواع دیپ است.

  • آبکش کردن بادام هندی برای تهیه پنیر وگان موزارلا

یک آبکش را در سینک قرار دهید، سپس بادام هندی را داخل آبکش بریزید. اجازه دهید تا آب آن تخلیه شود، سپس آب تازه را روی بادام هندی بریزید. آبکش را تکان دهید تا آب اضافی آن خارج شود.

  • ریختن بادام هندی و بقیه مواد در غذا ساز برای تهیه پنیر وگان موزارلا

ابتدا بادام هندی را به غذاساز اضافه کنید. سپس 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب و 1 قاشق چای خوری سرکه سیب را در آن بریزید. 3 قاشق غذا خوری آرد و 2 قاشق چای خوری (27 گرم) نشاسته تاپیوکا و 1 قاشق غذا خوری (8.5 گرم) مخمر را به مخلوط اضافه کنید. مخلوط را با ½ قاشق چای خوری نمک دریا و ¼ قاشق چای خوری پودر سیر مزه دار کنید. نشاسته تاپیوکا و آرد تاپیوکا یکسان هستند. هیچ نوع آرد یا نشاسته دیگری را جایگزین نکنید. تاپیوکا کلید رنگی شدن بافت این مخلوط است.

  • یکدست سازی پنیر وگان موزارلا

مواد را با هم مخلوط کنید تا پنیر یکدست شود. این مرحله ممکن است تا 5 دقیقه طول بکشد. هر چند وقت یکبار، غذاساز را متوقف کنید و مواد مخلوط نشده را از کناره های کاسه و به سمت ته آن بتراشید. به هم زدن خود ادامه دهید تا همه چیز یکدست شود. اگر در این مرحله بافت پنیر آبکی بود نگران نباشید. در مرحله بعدی آن را دوباره می توانید قوام آورید.

  • پختن پنیر وگان موزارلا

پنیر را حدود 5 تا 6 دقیقه روی حرارت متوسط رو به بالا بپزید. پنیر را دوباره در قابلمه کوچکی بریزید. حدود 5 تا 6 دقیقه آن را روی حرارت متوسط رو به بالا بپزید و گاهی هم بزنید تا زمانی که بافتی چسبناک و به اصطلاح قوام آمده شود. پنیر ممکن است ابتدا حباب بزند، اما بعد شروع به غلیظ شدن می کند.

  • سرو کردن پنیر وگان موزارلا به صورت گرم

پنیر را به صورت داغ سرو کنید و باقیمانده آن را در یخچال نگهداری کنید. این پنیر یک طعم دهنده یا دیپ عالی برای انواع سبزیجات و چیپس پیتا است. همچنین می توانید آن را روی پیتزای گیاهی بریزید و مواد مورد نظر خود را اضافه کنید. پنیر باقی مانده را در یک ظرف دربسته در یخچال بگذارید. پنیر را دوباره روی حرارت متوسط گرم کنید و مرتب هم بزنید. اگر خیلی غلیظ بود، هر بار 1 قاشق غذا خوری (15 میلی لیتر) آب را داخل آن ریخته تا رقیق شود. این پنیر را می توانید به مدت 2 تا 3 روز مصرف کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها