روغن های گیاهی مناسب برای خشکی پوست

A
۰

خشکی پوست بر اثر آلرژی یا بیماری است . به منظور کاهش خشکی در پوست، استفاده از مواد طبیعی از جمله روغن های گیاهی موثر است.

خشکی پوست یکی از شایع ترین مشکلات پوست است که معمولا به دلیل فقدان رطوبت، سرما و یا خشکی شدید هوا، باکتری ها، عدم رعایت بهداشت فردی و غیره، ایجاد می شود. البته پوست خشک در برخی از افراد یک مشکل ژنتیکی است . خشکی پوست اگر بر اثر آلرژی یا بیماری باشد می تواند با خارش و قرمزی همراه باشد. به منظور کاهش خشکی در پوست، استفاده از مواد طبیعی از جمله روغن های گیاهی موثر است. روغن های گیاهی به دلیل داشتن توانایی طبیعی آبرسانی و تغذیه انواع پوست جایگزین مناسب این مرطوب کننده ها می باشند. مهمتر از همه، روغن های گیاهی با ترکیبات خوبی مانند پلی‌فنول‌ ها، اسید های چرب و آنتی اکسیدان ‌ها ترکیب شده ‌اند تا به کاهش التهاب کمک کرده و پوست خشک را براق کنند. در اینجا چند نمونه از بهترین روغن های گیاهی که برای ترمیم و بهبود خشکی پوست مناسب است را معرفی می کنیم.

روغن ماراکوجا

روغن طبیعی ماراکوجا از گیاهی با همین نام گرفته می ‌شود. این روغن دارای مزایای بسیاری برای پوست و موی شما است، برای از بین بردن خشکی پوست با روغن گیاهی حتما از روغن ماراکوجا استفاده کنید. فراموش نکنید برخی افراد دارای پوست ‌های حساسی هستند و ممکن است به روغن ماراکوجا حساسیت داشته باشند، به این افراد پیشنهاد می‌ کنیم قبل از استفاده، مقداری از روغن را روی آرنج خود بمالند اگر حساسیتی نشان نداد می ‌توانید از آن برای دیگر نقاط پوستتان هم استفاده کنید. برای استفاده باید چند قطره از این روغن طبیعی را به میزان نیاز کف ریخته، سپس آن را روی قسمت‌ های خشک پوست بمالید.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان از دانه گیاه آفتابگردان به دست می ‌آید و منبعی غنی از اسید های چرب از جمله اسید لینولئیک، اسید اولئیک و اسید پالمیتیک است. اسید های چرب موجود در روغن آفتابگردان، به طور طبیعی جذب سایر چربی‌ های محافظ پوست می‌ شود. سازگاری اسید های چرب با چربی‌ های موجود در پوست، ترکیبی مناسب برای تسکین و ترمیم پوست ‌های خشک، حساس و آسیب دیده به وجود می ‌آورد. روغن آفتابگردان برای افرادی مناسب است که پوست آنها دچار خشکی و ناراحتی خفیف تا متوسط است. این روغن پوست را نرم ‌تر، شاداب ‌تر و انعطاف ‌پذیرتر می ‌کند.

روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل توانایی مرطوب کنندگی شدید، مدت‌ هاست که به عنوان یک ماده درمانی برای درمان پوست خشک و دیگر امراض پوستی استفاده می ‌شود. از طرفی این روغن طبیعی همچنین به دلیل داشتن خواص آبرسان و فواید آنتی اکسیدانی در اکثر پاک‌ کننده ‌های روغنی یکی از اصلی‌ ترین عناصر محسوب می‌ شود. از بین بردن خشکی پوست با روغن گیاهی به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی قابل استفاده و موثر هست. آنتی‌اکسیدان ‌های موجود در روغن طبیعی زیتون آسیب ‌های پوستی، ترک‌ های پوستی، خشکی و خارش را درمان و التیام می ‌بخشد و رطوبت را تا حد زیادی به پوست برمی‌ گردانند.

روغن انگور

روغن انگور یکی از بهترین و قوی ‌ترین مرطوب ‌کننده‌ هایی است که می‌ توان برای پوست خشک از آن استفاده کرد. این روغن طبیعی برای انواع پوست و حتی در صنعت آشپزی هم قابل استفاده است، ولی برای کسانی که دارای پوست خشک هستند به شدت توصیه می ‌شود، چرا که به لایه ‌های پوستی شما اجازه تغذیه می ‌دهد و به عنوان یک مرطوب ‌کننده قوی برای پوست عمل می ‌کند. نا گفته نماند چند عنصر خاص هم در این روغن طبیعی وجود دارد که به شدت به سفت شدن لایه‌ های پوستی کمک می ‌کند از این جهت می ‌تواند علائم پیری و چروک شدن پوست را تا حد زیادی در پوست شما از بین ببرد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین روغن هایی است که در حفظ سلامتی پوست حساس نقش مهمی ایفا می کند و پوست را به طور طبیعی مرطوب می کند. این روغن حاوی مقادیر بالایی اسید های چرب است که با خشکی پوست مبارزه کرده و پوست را تغذیه می کند. همچنین، به علت ویژگی های ضد باکتریایی و ضد عفونت کننده روغن نارگیل، به درمان بیماری های پوستی نظیر اگزما، پسوریازیس و درماتیت (ضایعه و حساسیت های پوستی) کمک می کند. علاوه بر آن پوست را از آسیب های خورشید محافظت می کند. برای استفاده از روغن نارگیل به هنگام شب (قبل از خواب) آن را به قسمت های مختلف بدن که دچار خشکی است، اعمال کنید و سپس صبح بشویید.

روغن جوجوبا

درختچه جوجوبا، یک گیاه بیابانی است، که روغن طبیعی آن از بهترین آبرسان‌ ها برای پوست خشک محسوب می‌ شود. از بین بردن خشکی پوست با روغن گیاهی و طبیعی برای درمان خشکی پوست، از بین بردن آکنه، چین و چروک ‌های پوستی و از بین بردن دیگر امراض پوستی بسیار مفید و کارآمد است. کافیست چند هفته از این روغن طبیعی بی نظیر استفاده کنید و تاثیر آن را روی پوستتان ببینید. این روغن یک لوسیون مناسب برای پوست های حساس می باشد، همچنین این روغن به درمان شوره سر و تقویت پوست سر نیز کمک می کند.

روغن مارولا

این روغن از دانه میوه مارولا آفریقایی گرفته می شود و برای درمان خشکی پوست بسیار موثر می باشد. همچنین در درمان تحریک و التهابات پوستی نیز اثر مطلوبی دارد. این روغن سرشار از اسید های چرب مفید می باشد، به طوری که گفته می شود آنتی اکسیدان های موجود در این روغن ۶۰ درصد بیشتر از سایر روغن های گیاهی می باشد. همین امر باعث شده تا یک ضد آفتاب و ضد چروک خوب به حساب بیاید. این روغن همچنین دارای خواص ضد باکتریایی می باشد و در درمان آکنه نیز موثر است. روغن مارولا چند منظوره می باشد و از آن می توان برای پوست، مو و ناخن ها استفاده کرد. از این روغن می توان به عنوان پایه آرایش نیز استفاده کرد.

روغن آرگان

روغن آرگان نوعی روغن غیر معطر است که از هسته آجیل‌ های درخت آرگان تهیه می ‌شود. گفته می‌شود که این روغن اثر معجزه آسایی روی پوست و مو دارد. این روغن همچنین حاوی چربی ‌ها و اسید های چرب مفید از جمله اسید اولئیک، اسید پالمیتیک و اسید لینولئیک است. روغن آرگان نیز مانند روغن زیتون، سرشار از ویتامین E است. روغن آرگان به بازگرداندن سد پوستی و بهبود توانایی پوست برای حفظ رطوبت کمک می ‌کند و مرطوب‌ کننده‌ ای مؤثر برای پوست خشک است. می ‌توان از روغن آرگان برای افزایش اثربخشی دارو های موضعی خشکی پوست استفاده کرد، زیرا این روغن جذب دارو ها را افزایش می ‌دهد.

روغن سویا

۵ اسید چرب در روغن سویا وجود دارند که همگی سد پوستی را بهبود می ‌دهند و به حفظ رطوبت کمک می ‌کنند. این روغن به محافظت از پوست در برابر آسیب نیز کمک می ‌کند، زیرا حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است. ویتامین E در برابر انواع مختلف آسیب‌ ها از پوست محافظت می‌ کند و برخی از بیماری‌ های پوستی مانند درماتیت آتوپیک را درمان می ‌کند که می ‌توانند موجب خشکی پوست شوند.

روغن آووکادو

استفاده از مخلوط روغن آووکادو و کرم پوستی ویتامین B12 روی پوست خشک می ‌تواند برای درمان پوست و بازیابی رطوبت آن مؤثر باشد، به‌ ویژه برای مبتلایان به بیماری‌ های پوستی مانند پسوریازیس. استفاده از روغن آووکادو از پوست در برابر آسیب ‌هایی محافظت می ‌کند که، منجر به خشکی پوست یا بدترشدن آن می ‌شوند. همچنین می‌ توان از این روغن برای جلوگیری از خشکی پس از آسیب پوست استفاده کرد.

روغن گل ‌گاوزبان

روغن گل گاوزبان مقدار زیادی از اسید های چرب لازم برای سلامت پوست دارد. فراوان ‌ترین آنها اسید لینولئیک است که به حفظ رطوبت پوست کمک می ‌کند. از این روغن برای درمان بیماری ‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک هم استفاده می ‌شود که موجب خشکی پوست می‌ شوند. تحقیقات نشان داده‌ اند که استفاده از روغن گل ‌گاوزبان برای کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک یا درماتیت سبورئیک بی‌خطر است. بنابراین استفاده از این روغن برای کودکان دچار خشکی پوست گزینه‌ ای مطمئن و مؤثر خواهد بود.

روغن جوی دوسر

روغن جو دوسر از کاه گیاه، جوی دوسر استخراج می ‌شود. خواص ضد التهابی آن موجب شده است که برای تسکین پوست مفید باشد. قرن ‌هاست که از روغن جوی دوسر برای درمان بیماری ‌های پوستی مانند بثورات، سوختگی، خارش پوست و اگزما استفاده می ‌شود. این روغن از اسید لینولئیک و اسید اولئیک تشکیل شده است. تصور می‌ شود که خاصیت ترمیم سد پوستی این روغن به ‌علت وجود اسید لینولئیک باشد. ترکیبات فنولی معروف به اونانترامیدها نیز در جوی دوسر یافت می ‌شوند. این ترکیبات برای کاهش التهاب در بدن نیز مؤثرند. استفاده از روغن جوی دوسر موجب افزایش سِرامید در پوست می ‌شود. سرامید ها، چربی‌ های پوستی هستند که در لایه‌ های بیرونی پوست قرار دارند و چون برای حفظ رطوبت پوست مؤثرند، روغن جوی دوسر به پیشگیری و درمان خشکی پوست کمک می ‌کند.

نحوه استفاده از روغن ‌ها

پس از شستن صورت یا دوش ‌گرفتن، روغن را مستقیم روی پوست مرطوب بمالید. فقط یک لایه نازک کافی است. تا زمانی که روغن جذب پوست نشده است، از لباس‌ پوشیدن خودداری کنید. می‌ توانید برای افزایش خواص و فواید روغن‌ ها، بعضی از آنها را با هم ترکیب کنید یا از روغن در کنار لوسیون مرطوب ‌کننده محبوبتان استفاده کنید. اگر دچار سوزش پوست شدید، از ترکیب آن روغن‌ ها اجتناب کنید.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها