آنچه درباره چای سبز بهتر است بدانیم

A
۰

از خواص چای سبز می‌ توان به بهبود عملکرد مغز، کاهش چربی بدن، محافظت در برابر انواع سرطان و کاهش خطر بیماری‌ های قلبی اشاره کرد.

چای سبز یکی از سالم‌ ترین نوشیدنی‌ های سراسر جهان است. خواص چای سبز بسیار فراوان است. گیاه چای حاوی طیف وسیعی از ترکیبات سالم است، که این ترکیبات سالم را به این نوشیدنی نیز منتقل می کند. این نوشیدنی چیزی فراتر از یک آبرسان عمل خواهد کرد. چای سبز سرشار از آنتی‌ اکسیدان هاست و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. از خواص چای سبز می‌ توان به بهبود عملکرد مغز، کاهش چربی بدن، محافظت در برابر انواع سرطان و کاهش خطر بیماری‌ های قلبی اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم به خواص و مضرات چای سبز بپردازیم.

چای سبز حاوی چه موادی است؟

همانند هر مادۀ غذایی دیگری، چای سبز نیز از یک سری مواد تشکیل‌ شده است. چای سبز حاوی کافئین، تئوفیلین، تانن و ترکیبات آنتی‌ اکسیدان است.

تحقیقات زیادی برای تشخیص اینکه چای سبز حاوی چه موادی است انجام شده است تا با شناسایی مواد مؤثر در آن خواص بیشتری اثبات شود. فلاونوئید ها گروهی از ترکیبات پلی فنون هستند که در چای سبز وجود دارند و از مهم‌ ترین مواد آنتی‌ اکسیدان به شمار می‌ روند. وجود این پلی فنون‌ ها است که باعث گس ‌شدن طعم چای می‌ شود.

خواص چای سبز در پیشگیری یا درمان برخی بیماری ها

از گذشته‌ های دور مردم چین و هند برای کنترل خونریزی، بهبود زخم‌ ها، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و روان و تنظیم دمای بدن از چای سبز استفاده می‌ کردند. تاکنون تحقیقات زیادی در مورد اینکه چای سبز چه خواصی دارد انجام شده است و خواص زیادی برای آن اثبات‌ شده است. مهم‌ ترین خواص چای سبز را در اینجا آورده ایم.

تاثیر چای سبز در کاهش ابتلا به سرطان

آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در چای سبز خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ ها را کاهش می‌ دهد. ویتامین C و ویتامین E در افزایش نقش آنتی‌ اکسیدان‌ ها عناصر مهمی به شمار می‌ آیند. آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در چای سبز 100 برابر تأثیرگذارتر از ویتامین C و 25 برابر تأثیرگذارتر از ویتامین E است. یک بررسی جامع از گزارش‌ های مختلف نشان داده است که زنانی که بیشتر چای سبز می‌ نوشند به طور تقریبی 20 تا 30 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

نوشیدن چای سبز در آقایان هم طبق مطالعات انجام شده باعث کاهش سرطان پیشرفته پروستات می‌ شود. تجزیه و تحلیل ۲۹ مطالعه نشان داده است که افرادی که چای سبز می‌ نوشند حدود ۴۲ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. برای به دست آوردن بیشتر مزایای سلامتی از چای سبز از افزودن شیر به چای خود اجتناب کنید. زیرا باعث کاهش آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در آن می‌ شود.

چای سبز موثر در کاهش وزن

کاتچین‌ های موجود در چای سبز و کافئین متابولیسم را افزایش می ‌دهند و این موجب چربی ‌سوزی بیشتر و کاهش وزن می‌ شود. برطبق مطالعۀ انجام ‌شده، مصرف هم‌ زمان کاتچین‌ های موجود در چای سبز و کافئین اثرات بهتری در کاهش وزن نسبت به مصرف کافئین به‌ تنهایی دارند. افرادی که عادت به نوشیدن چای سبز دارند با کمک این نوشیدنی گیاهی به افزایش سوخت و ساز بدنشان کمک می کنند. در حقیقت چای سبز به دلیل داشتن ماده ای به نام «پلی فنول» می تواند به افزایش حرارت درونی بدن کمک کرده و به این ترتیب میزان سوخت انرژی موجود در سلول های چربی را افزایش دهد و تاثیر قابل ملاحظه ای بر روند چاقی افراد داشته باشد.

مفید برای سلامت قلب و فشارخون

مطالعات نشان می‌ دهند که، چای سبز، با کاهش کلسترول تام و LDL، عواملی که باعث ایجاد فشارخون و بیماری‌ های قلبی‌عروقی می‌ شوند را کاهش می‌ دهد.

ازطرفی با افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی خون، چای سبز از اکسیداسیون LDL و رسوب پلاک‌های آترواسکلروز در عروق جلوگیری می‌ کند که این موجب کاهش بروز بیماری‌ هایی مانند سکتۀ قلبی می‌ شود. جالب است بدانید کاهش میزان کلسترول بد خون از جمله مزایا و خواص چای سبز برای قلب هست. وقتی این گزینه در بدن به حد نرمال برسد، میزان کلسترول خوب افزایش پیدا می‌ کند. موادی که چربی اشباع ندارند از رسوب کلسترول در جداره عروق و رگ های خونی پیشگیری می‌ کنند. می توان نتیجه گرفت که افراد را از ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی دور می‌ کنند. حالا باید گفت که مصرف به ‌اندازه و در حد تعادل چای سبز مواد ارزشمند غذایی را به بدن می‌ رساند و باعث کاهش کلسترول بد خون می‌ شود.

بهبود وضعیت پوست و مو

چای سبز و عصارۀ آن، در کنار سایر فوایدی که دارد، برای سلامت پوست و مو نیز بسیار مفید است. ترکیبات آنتی‌اکسیدان در چای سبز موجب بهبود وضعیت مو و پوست می‌ شود. فواید چای سبز و فراورده‌ های آرایشی بهداشتی حاوی آن برای پوست و مو عبارت‌اند از:

  • کاهش شورۀ سر
  • جلوگیری از پیر شدن پوست
  • کاهش چربی پوست‌ های چرب
  • بازکردن منافذ مسدود شدۀ پوست
  • لایه‌برداری پوست
  • کاهش پف و قرمزی صورت
  • محافظت از پوست در برابر اشعه‌ های یونیزان خورشید

کمک به سلامت عملکرد سلول های مغز

ال تیامین یکی از ترکیبات این نوشیدنی است که می تواند منجر به فعالیت سلول های مغز، تقویت و تحریک آن شود. با تقویت سلول های مغز توسط مصرف این نوشیدنی، می توان از ایجاد بیماری آلزایمر جلوگیری کرد و به تقویت حافظه کمک کرد. قابل ذکر است این نوشیدنی می تواند آرامش بخش باشد و استرس ها را نیز کاهش دهد.

چای سبز متعادل کننده طبع بدن

این نوشیدنی دارای طبعی سرد می باشد. به همین دلیل مصرف منظم و در حد معینی از این چای می تواند برای بسیاری از افراد به خصوص کسانی که دارای طبعی گرم می باشند، خوشایند باشد. این افراد می توانند این نوشیدنی را با زنجبیل، دارچین و عسل نیز میل کنند. از دیگر تاثیرات این چای می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرماخوردگی توسط ویتامین های موجود در آن و … اشاره کرد. همچنین این نوشیدنی می تواند ریه ها را تمیز کند و سبب کنترل بیماری آسم و تنگی نفس در افراد مختلف شود.

چای سبز مفید برای سلامت کبد

تحقیقات نشان می‌ دهد آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در چای سبز و در رأس آن‌ ها کاتچین‌ ها با پاک‌ سازی کبد از رادیکال‌ های آزاد و مواد مضر جان تازه‌ای به کبد می‌ بخشند. مواد موجود در چای سبز مانع از تجمع لیپید ها یا همان چربی‌ ها در کبد و اطراف آن می‌ شود. چای سبز، در کنار ورزش، می‌ تواند منجر به چربی‌ سوزی بیشتر شود؛ ازاین‌رو ریسک کبد چرب در چاقی را کاهش می‌ دهد. با بهبود وضعیت تغذیه‌ ای و بهداشتی، بروز کبد چرب در افرادی که فعالیت زیادی ندارند افزایش ‌یافته است. کبد چرب می‌ تواند درنهایت باعث از بین رفتن سلول‌ های کبدی و ایجاد سیروز کبدی شود. مصرف چای سبز برای کبد چرب می‌ تواند سودمند باشد. البته اگر در کنار آن ورزش منظم انجام شود.

کمک به بهبود سلامت دهان و دندان

ترکیبات موجود در چای سبز برای سلامت دهان و دندان نیز مفید است. این ترکیبات موجود در نوشیدنی سرشار از خاصیت می‌ تواند رشد باکتری‌ها‌ی که باعث حفره و پوسیدگی دندان می‌ شود را متوقف کند. شواهد و مطالعات علمی حاکی از این است که چای سبز می‌ تواند بوی بد دهان را نیز کاهش دهد. در چین باستان از چای سبز به عنوان داروی خوشبو کننده دهان استفاده می ‌کردند.

چگونه چای سبز را دم‌ کنیم؟

یکی از نکات مهم، استفاده‌ نکردن از آب جوش برای دم ‌کردن چای سبز است؛ زیرا، بسیاری از ترکیبات حساس به حرارت در چای سبز را از بین می‌ برد. پس بهتر است، پس از به جوش آمدن آب دو تا سه دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. قراردادن قوری چای سبز روی سماور یا ریختن آب جوش روی چای سبزِ دم‌ کشیده جزء از بین بردن ترکیبات حساس به حرارت آن فایدۀ دیگری ندارد.

برای دم‌ کردن چای سبز ترجیحاً از قوری یا لیوان‌های سرامیکی استفاده کنید؛ زیرا، جنس قوری و فنجان روی رنگ آن اثر دارد.

بهتر است به ‌جای چای کیسه ‌ای از برگ‌ های طبیعی چای سبز استفاده کنید. بهترین نسبت چای به آب ۳ گرم (یک قاشق چای‌ خوری) به ازای هر فنجان است.

مضرات چای سبز

گاهی اوقات بسیاری از چیز‌های مفید همانطور که برای سلامتی مفید هستند، دارای مضراتی نیز باشند. اگر بدن شما به کافئین حساس است بهتر است این نوشیدنی را با احتیاط مصرف کنید. زیرا که مصرف بیش از حد آن می ‌تواند منجر به مشکل شود. کاهش جذب کلسیم، تشنج، بی خوابی، از دست دادن اشتها، عصبی بودن، بی قراری همگی می‌ تواند ناشی از مصرف بی‌رویه چای سبز باشند. مصرف چای سبز در کنار محرک‌ های دیگر می ‌تواند موجب بالارفتن ضربان قلب شود. همچنین مصرف مقدار زیاد عصارۀ چای سبز موجب آسیب کبدی می‌ شود. ضمنا در دوران بارداری وشیردهی هم باید با ملاحظه و مشورت پزشک مصرف شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها