درمان های گیاهی و خانگی درد پاشنه پا

A
۰

با تشخیص زود هنگام دلایل درد پاشنه پا و درمان آن با داروهای گیاهی و استفاده از کفش طبی می توان از پیشرفت درد جلوگیری کرد.

درد پاشنه پا به دلیل عوامل بسیار زیادی ایجاد می شود، برخی از این عوامل برای درمان نیاز به پزشک دارند و برخی به سادگی و در خانه قابل درمان هستند. قبل از استفاده از روش های خانگی و داروهای گیاهی دقت کنید که حتما دلیل اصلی درد را کشف کرده باشید، اگر نمی توانید دلیل آن را متوجه شوید و یا بعد از استفاده از داروهای گیاهی همچنان درد از بین نمی رود حتما باید به پزشک مراجعه کنید و آن را جدی بگیرید. در ادامه به بررسی عوامل ایجاد درد پاشنه و درمان آن با روش های خانگی و داروهای گیاهی می پردازیم.

درد پاشنه پا نشانه چیست؟

بزرگ ‌ترین استخوان مچ پا استخوان پاشنه است و بیشترین وزن بدن را تحمل می‌ کند. عوامل بیرونی می ‌توانند بر یک ‌پارچگی پا اثر بگذارند و باعث ایجاد درد و ناراحتی در فرد شوند. علل مختلفی را می ‌توان برای ایجاد این درد نام برد اما گاهی علت درد پاشنه پا دیسک ‌کمر و مشکل ‌های مربوط به آن است و اختلالی در خود پا وجود ندارد. با تشخیص زود هنگام دلایل درد پاشنه پا و درمان آن با راهکارهای ساده مثل بانداژ، داروهای گیاهی و استفاده از کفش طبی می توان از پیشرفت درد جلوگیری کرد.

درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

شاید شما از افرادی باشید که از درد استخوان در نواحی مختلف بدن به‌ ویژه پاشنه پا شکایت دارید و بعد از مراجعه به دکتر و انجام آزمایش‌ های مربوطه متوجه شوید که مشکل کمبود ویتامین D دارید.

ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفر در بدن ضروری است و این مواد معدنی در استحکام استخوان ‌ها نقش اصلی را دارند. به همین دلیل وجود ویتامین D کافی در بدن از بروز درد های استخوانی و عضلانی جلوگیری می ‌کند. منبع تولید کننده ویتامین D خود بدن است و این ویتامین با مصرف مواد غذایی خیلی کم جذب بدن می ‌شود زیرا بدن ویتامین مورد نیاز خود را به دنبال تابش نور خورشید بر پوست، تامین می ‌کند.

پس یکی از دلایل درد استخوان پاشنه پا کمبود ویتامین D و کلسیم است که در صورت درمان نشدن فرد را در معرض پوکی استخوان قرار می ‌دهد.

درمان های طبیعی برای رفع درد پاشنه پا

دانه خردل برای درمان درد پاشنه

دانه های خردل را بکوبید و با نصف سطل آب گرم مخلوط کرده و پاهای خود را یک ربع در آن نگه دارید، این کار علاوه بر گرفتن سموم بدن می تواند گردش خون را تنظیم کند و التهاب را کاهش دهد. دانه خردل خاصیتی تسکین دهنده نیز دارد که به طور طبیعی درد های پا را از بین می برد، البته در صورت شدید بودن درد باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

گیاه مریم گلی

گیاه مریم گلی را برای رفع درد های مختلف پای خود استفاده کنید. این گیاه بیشتر برای درد هایی که به دلیل فشار و رگ به رگ شدن ایجاد شده اند موثر است و جراحت را درمان می کند. علاوه بر این مریم گلی در کاهش بوی بد پا نیز تاثیر بسزایی دارد. برای استفاده از مریم گلی برگ های گیاه را در قابلمه و با یک فنجان سرکه سیب پنج دقیقه بجوشانید، بعد از پنج دقیقه یک پارچه نرم و پنبه ای را در ترکیب آن فرو کنید و بعد آن را روی پاشنه پا یا قسمتی که درد دارید بگذارید، بعد از چند بار تکرار آن می توانید پاهایتان را بشویید.

نمک خیس شده ( ابسوم)

کریستال منیزیم سولفات نمک باعث کاهش درد و تورم و التهاب می شود. همچنین گرمای آب باعث تسکین می شود.

3 قاشق نمک را در ظرفی از آب گرم بریزید، سپس پای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه درون آن قراردهید و سپس پاهایتان را خشک کرده و از نرم کننده ها استفاده کنید.5 دقیقه به آرامی پای خود را ماساژ دهید. این کار را 2 یا 3بار در هفته تکرار کنید، تا درد کاملا رفع شود این کار باعث تسکین دائم درد پاشنه پا می شود .

کاهش درد پاشنه پا با زنجبیل


زنجبیل از جمله ادویه های اثر بخش در کاهش درد است که می توانید چای آن را روزانه 3 بار میل کنید و شاهد تاثیر فوق العاده آن باشید. برای این منظور یک تا یک دوم از لیوان آب را بجوشانید و پنج تا شش عدد از تکه های نازک زنجبیل را در آن بریزید، بعد از ده دقیقه جوشیدن می توانید آن را همراه با عسل و آبلیمو میل کنید. بهترین میزان برای مصرف زنجبیل 500 میلی گرم در سه یا چهار بار است که به صورت روزانه مصرف می شود.

زنجبیل

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب از جمله نوشیدنی های بسیار موثر است که برای درمان بسیاری از بیماری های مختلف کاربرد دارد. برای هر میزان از سرکه اندازه دو برابر آب نیاز دارید، بعد از ترکیب کردن این دو ماده آن را در ماهیتابه ریخته و روی حرارت بگذارید و بعد پارچه تمیزی روی آن بیندازید، بعد از جذب شدن تمام مایع پارچه را روی محل دردناک پا بگذارید و بعد روی آن حوله خشک و تمیزی قرار دهید تا باعث گرم شدن پا شود. بعد از یک ربع تا بیست دقیقه می توانید پایتان را بشویید. این روش 2 تا 3 بار در روز باید تکرار شود.

ویتامین B5 مصرف کنید

ویتامین B5 را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا به کاهش درد های مختلف بدنتان کمک کند. این ویتامین در مواد مختلفی مانند آووکادو، تخم مرغ، ماهی سالمون و تخمه آفتاب گردان پیدا می شود که به سادگی می تواند نیاز بدن شما را تامین کند.

زردچوبه برای کاهش درد پاشنه

زرد چوبه از جمله ادویه هایی است که در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و از آن برای درمان اکثر مشکلات بخصوص مشکلات عفونی و التهابی می توان استفاده کرد. یک قاشق از آن را با یک لیوان شیر ترکیب کنید و در ظرفی مناسب روی حرارت بگذارید. بعد از پنج دقیقه مقداری عسل به آن اضافه کنید و هم بزنید. معجون ضد درد آماده شده و می توانید روزانه تا 3 لیوان از آن را بنوشید. زردچوبه خاصیتی ضد درد و ضد التهاب دارد که می تواند مشکلات مختلف بدن را کاهش دهد.

زردچوبه

فلفل قرمز

فلفل قرمز سرشار از کپسای سین است و به همین منظور ضد دردی قوی شناخته می شود.علاوه بر رفع درد های عضلانی، ورم مفاصل، فشارهای عضلانی مختلف و کمر درد می توانید از آن برای کاهش درد پا و پاشنه پا هم استفاده کنید. کافیست نصف قاشق چای خوری از پودر فلفل را با نصف سطل آب گرم ترکیب کرده و پاهایتان را چند دقیقه در آن نگه دارید، می توانید برای پاهایی که زیاد سرد می شوند و درد می کنند از جورابی که مقدار کمی فلفل در آن ریخته شده استفاده کنید. این کار در گرم ماندن پا هم موثر است اما قبل از استفاده باید از عدم حساسیت خود نیز مطمئن شوید.

استفاده از روغن ماهی

می توانید برای کاهش علائم درد در پاشنه پا از روغن ماهی استفاده کنید، 3 گرم از این روغن 30 درصد از اسید های چرب را در خود دارد و سرشار از امگا 3 است که برای کم کردن ضخامت ماهیچه بسیار موثر است. افرادی که دچار غلظت خون یا دیابت هستند نباید سراغ این مکمل بروند و افراد دیگر که بیماری های دیگری دارند نیز باید با پزشک مشورت کنند.

تاثیر مارچوبه در درمان درد پاشنه

مارچوبه را به مدت چند دقیقه دم کرده و بنوشید، این کار علاوه بر خاصیت دیورتیک و ادرار آوری در دفع عفونت های بدن موثر است و التهاب را کاهش می دهد. مارچوبه را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا درد های مربوط به التهاب و ورم پا را از بین ببرد و پاشنه پا را تسکین دهد.

فلفل هندی

فلفل هندی از جمله ادویه های دیگری است که به کاهش درد پاشنه پا کمک می کند. شما می توانید یک قاشق از فلفل را با یک چهارم لیوان روغن زیتون مخلوط کنید و روی قسمتی که درد می کند قرار دهید. بعد از گذشتن یک ربع قسمت مورد نظر را با آب گرم بشویید و این کار را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید. بعد از استفاده از این روش می توانید از کرم های مختلف هم استفاده کنید تا به حفظ رطوبت و سلامت پوست کمک کنید.

نکات مهم برای درمان درد پاشنه پا

  • وقتی درد را تجربه می کنید، تا آنجا که می توانید به پاشنه پا استراحت دهید.
  • برای مدت کوتاهی ورزش نکنید تا پاشنه بهبود پیدا کند.
  • از پا برهنه راه رفتن اجتناب کنید، زیرا فشار بیش از حد بر روی پاشنه وارد می کند.
  • همیشه کفش های مناسب بپوشید.
  • در صورت لزوم، شب ها از آتل استفاده کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن خود را کم کنید.
  • همیشه قبل از ورزش، عضلات خود را گرم کنید.
  • وقتی در طول ورزش احساس خستگی می کنید، استراحت کنید.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها