درمان چربی خون با مصرف سبزیجات

A
۰

امروزه روش های بسیاری برای کاهش چربی خون وجود دارد و مصرف سبزیجات و گیاهان مختلف به طور کلی به افزایش سلامت بدن و کاهش چربی خون کمک می کند.

علائم مختلفی برای افزایش چربی خون وجود دارد که برخی از این علائم ممکن است با علائم بیماری های دیگر یکی باشد. امروزه روش های بسیاری برای کاهش چربی خون وجود دارد و داروهای شیمیایی اولین گزینه ای هستند که به فکر همه می رسند، اما استفاده از روش های خانگی و گیاهی در کاهش چربی خون و حتی کاهش وزن اضافی نقش بسیار زیادی دارند. مصرف سبزیجات و گیاهان مختلف به طور کلی به افزایش سلامت بدن و کاهش چربی خون کمک می کند. با گنجاندن سبزیجات به سبد غذایی می توان به پیشگیری و یا درمان برخی از بیماری ها کمک کرد.

علل افزایش چربی خون

بالا رفتن میزان چربی خون به عوامل متعددی بستگی دارد، یکی از این عوامل کاهش مصرف غذا های حاوی چربی های سالم است. مصرف غذا های حاوی چربی های سالم باعث جذب کلسترول اشباع نشده می شود که میزان کلسترول HDL خون را افزایش می دهد.

کاهش مصرف غذا های حاوی فیبر

مواد غذایی دارای فیبر به خصوص فیبر محلول، میزان کلسترول بد خون را کاهش می دهد. غذا های حاوی فیبر شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات می باشند که هر چه بیشتر از آن ها استفاده کنید، میزان چربی های LDL خون شما کمتر می شود.

کلسترول موجود در مواد غذایی

کلسترول موجود در مواد غذایی نسبت به چربی های اشباع و چربی های ترانس موجود در مواد غذایی، تاثیر کمتری در کلسترول بد خون دارد. در یک رژیم غذایی سالم و متعادل می توانید از غذاهای حاوی کلسترول بالا مانند جگر و میگو استفاده کنید که میزان چربی اشباع آن ها کمتر است.

سالاد رژیمی

ژنتیک

تاثیر ژنتیک در میزان کلسترول خون را نمی توان نادیده گرفت. برخی از افراد با داشتن رژیم غذایی سالم و پیشگیری از مصرف بیش از حد چربی های اشباع و ترانس همچنان کلسترول بالایی دارند. این مشکل منشاء ژنتیکی دارد و ممکن است برای درمان نیاز به مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول داشته باشد.

عوارض افزایش چربی خون

در واقع هنگام افزایش چربی خون چربی ‌های اضافه در دیواره رگ‌ های خونی رسوب کرده و باعث سخت شدن و تنگی آن ‌ها می ‌شود که تنگی رگ‌ ها باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی، حمله قلبی، سکته مغزی و درد قفسه سینه خواهد شد.

سبزیجات کاهش دهنده چربی خون

در طب سنتی، گیاهانی نظیر کنگرفرنگی، شوید، نعناع،‌ زردچوبه و خاکشیر به‌ عنوان کاهنده ‌های گیاهی چربی‌ خون شناخته شده ‌اند. در اینجا به سبزیجاتی اشاره می کنیم که بیشترین تاثیر را در کاهش چربی خون دارند.

کاهو

استفاده از کاهو برای کاهش کلسترول خون بسیار موثر است، این گیاه فوق العاده سرشار از سلولز است و نقش مهمی در کاهش چربی خون دارد، البته سلولزهای آن جذب بدن نمی شوند و به همین دلیل در رژیم های غذایی مختلف جایگاه بسیار خوبی برای لاغر شدن دارد. کاهو علاوه بر پر کردن حجم شکم و کاهش جذب باعث کاهش میزان کلسترول بد خون هم می شود.

کرفس

فیبر موجود در کرفس به کاهش کلسترول کمک می کند. فتالید های موجود در این سبزی همچنین می تواند به تحریک ترشح صفرا کمک کنند، که سطح کلسترول را کاهش می ‌دهد. کرفس نیز همان‌ طور که عامه مردم به آن اعتقاد دارند، می‌ تواند چربی ‌خون را کاهش دهد.

بادمجان

بیشتر سبزیجات سرشار از فیبر و کم کالری هستند. بادمجان و بامیه حاوی مقادیر زیادی فیبر محلول هستند، که خاصیت آنتی اکسیدان دارند. اما مصرف هر نوع سبزیجات به بدن شما فیبر و مواد مغذی مناسب می رساند. بادمجان همچنین به کاهش سکته، چاقی مفرط، کاهش چربی خون و دیابت نوع دوم کمک می کند. همچنین محافظ بی نظیری در برابر بیماری های قلبی و عروقی است.

یونجه

استفاده از یونجه می تواند کلسترول خون را کاهش دهد، این گیاه که سرشار از انواع ویتامین های مختلف مانند ویتامین K، E، C و B می باشد. برای تامین ویتامین های بدن هم نقش موثری دارد و برای استفاده می توانید از برگ ها یا دانه های گیاه مصرف کنید، و اگر از پودر برگ ها یا بذرها دمنوش درست کنید، تاثیر بسزایی خواهد داشت. یک تا دو قاشق از پودر با یک لیوان آب جوش و ده تا پانزده دقیقه زمان برای این کار کافیست.

شنبلیله

شنبلیله از گیاهان بسیار مفید است که می تواند میزان چربی خون را کاهش دهد، این گیاه که در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد، علاوه بر کمک در کاهش چربی خون می تواند دیابت، یبوست، برونشیت، سوء هاضمه و مشکلات دیگر، از جمله مشکلات مربوط به کلیه را درمان کند.

شنبلیله

جو دوسر

جو دو سر از دیگر موادی است که در کاهش کلسترول خون نقش بسزایی دارد، جو دو سر سرشار از فیبر است و می تواند جذب کلسترول بد خون را کاهش دهد، از طرفی در تنظیم کلسترول کلی بدن هم نقش موثری دارد و وجود آن در برنامه غذایی می تواند بدن شما را در وضعیت مناسب تری قرار دهد.

کنگر فرنگی (آرتیشو)

در برگ کنگر فرنگی موادی وجود دارد که باعث کاهش چربی خون می شود، سینارین و لوتئولین از جمله این مواد هستند، علاوه بر این این گیاه چربی کبد را هم کاهش می دهد و از کبد در برابر مواد شیمیایی مختلف و سموم محافظت می کند.
برای استفاده بهتر است بیش از 6 گرم از استفاده نکنید، سعی کنید آن را سه بار در روز استفاده کنید نه به صورت یک جا.

پیاز

مصرف پیاز به طور کلی در وعده های غذایی مختلف می تواند سلامت شما را افزایش دهد، می توانید یک عدد پیاز رنده شده را با یک سوم قاشق چای خوری فلفل و یک لیوان باترمیک ترکیب کنید و به طور منظم استفاده کنید، این کار به کاهش چربی خون شما کمک خواهد کرد.

سماق

از مواد گیاهی و خوشمزه بسیار موثر در کاهش فشار خون و کلسترول خون می توان به سماق اشاره کرد. سماق سرعت بالایی در کاهش چربی خون دارد و می توان آن را با مواد مختلف و غذا ها ترکیب کرد، توجه کنید که آب سماق هم در کاهش چربی خون و درمان کبد چرب نقش موثری دارد. بهترین زمان مصرف آب سماق بعد از وعده غذایی است، البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

کلم پیچ

برگ های سبز این نوع کلم سرشار از ویتامین C است . می تواند با آنتی اکسیدان های خود مانند ویتامین K، C و مواد مغذی مانند سولفور، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد و سطح ال دی ال یا همان کلسترول بد را کاهش دهد. کلم پیچ منبع خوبی از مواد معدنی مانند مس ،پتاسیم ،آهن ،منگنز و فسفر است.

نخود فرنگی

نخود فرنگی منبع خوب پکتین ( یک فیبر قدرتمند می باشد که عامل پیوند بین سلول های گیاهی است ) و فیبرهای غذایی دیگری است که میزان چربی خون را کاهش می دهد. اگر از چربی خون بالا رنج می برید، حتما این نوع سبزی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

گوجه فرنگی

آنتی اکسیدان لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد، علاوه بر این گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A و C است که برای سلامت عمومی بدن اهمیت فراوانی دارند.

قارچ

قارچ گیاهی است سرشار از بتا گلوکان که نوعی فیبر محلول است و از جذب کلسترول پیشگیری می کند، اربتادنین که تاثیر مثبتی در متابولیسم بدن دارد و مونیولین که به مهار کلسترول در کبد کمک می کند، همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا قارچ، گیاهی مناسب برای کاهش چربی خون شناخته شود.

گشنیز

برای کاهش چربی خون دانه گشنیز را به اندازه دو تا سه قاشق چای خوری با یک لیوان آب بجوشانید و بعد میل کنید، می توانید دانه ها را پودر کنید. اگر به طور مکرر از این دانه ها استفاده کنید میزان چربی خون را به طور تاثیر گذاری کاهش خواهید داد، البته توجه کنید که باید از مصرف بیش از حد این دانه ها خودداری کنید.

سیر

سیر که در درمان انواع بیماری های مختلف مانند سرماخوردگی، دیابت، آسم، بیماری های قلبی عروقی، فشارخون بالاو اختلالات گوارشی موثر است برای کاهش چربی خون هم استفاده می شود. از دلایل اصلی معجزه بودن سیر همان ترکیبی است که باعث عطر تند سیر می شود، یعنی ترکیبی به نام آلیین، هنگام بریده شدن سیر آنزیمی به نام آلیناز تولید می شود که آلیین را به آلیسین تبدیل می کند و نقش پررنگی در سلامت بدن دارد.

سویا

از دیگر مواد موثر در کاهش کلسترول خون سویا است، سویا سرشار از پروتئین است و خاصیتی ضد سرطانی دارد، این ماده غذایی فوق العاده که پوکی استخوان را هم درمان می کند در خود ماده هایی به نام ایزوفلاوون دارد که عامل اصلی کاهش چربی خون هستند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی گیاهی است که میزان کلسترول بد خون را به شدت کاهش می دهد و سرشار از فیبر است که برای دستگاه گوارش اهمیت زیادی دارد، این فیبر به اسید های صفراوی دستگاه دفع متصل می شود و می تواند چربی خون بدن را کاهش دهد.

نوشیدنی های گیاهی برای رفع چربی خون بالا

چهار نوع نوشیدنی دیگر کاهش ‌دهنده فشارخون، کلسترول و تری‌گلیسرید، شامل آب گوجه ‌فرنگی، آب انار و آب غوره و آب نارنج می ‌شود. این نوشیدنی ‌ها می‌ توانند بین وعده‌ های غذایی یا همراه غذا مصرف شوند.

دمنوش های گیاهی مفید برای درمان چربی خون

  • دمنوش زنجبیل - دمنوش آویشن - دمنوش شوید - دمنوش برگ کاسنی - دمنوش زنیان و عناب - دمنوش خار مریم
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها