ضرورت و فواید گیاهخواری چیست؟

A
۰

گیاهخواری یک رژیم غذایی کامل بوده که با مصرف فیبر، ویتامین C و E، اسید فولیک، منیزیم، چربی غیر اشباع و مواد شیمیایی گیاهی متعدد همراه است.

یکی از بهترین راه‌ ها برای حفظ سلامتی بدن و داشتن روحیه‌ ای شاد، پیروی از رژیم گیاهخواری با رعایت تمام اصول و استاندارد های آن است. گیاهخواری درواقع یک رژیم غذایی کامل بوده که با مصرف زیاد فیبر، ویتامین C و E، اسید فولیک، منیزیم، چربی غیر اشباع و مواد شیمیایی گیاهی متعدد همراه است. ضرورت گیاهخواری زمانی مشخص می‌ شود که بدانید به‌ طور معمول افراد گیاهخوار کلسترول پایین، فشار خون متعادل و زندگی با قلب سالم‌ تری را تجربه می‌ کنند. در این مقاله به بررسی فواید گیاهخواری و معرفی اثرات مثبت آن در سلامتی بدن می‌ پردازیم.

ضرورت گیاهخواری

اگر شما هم دوست دارید از سبک غذایی گیاهی استفاده کنید لازم است با مزایای این رژیم‌ ها آشنا شوید و انتخاب بهتری داشته باشید.

کاهش مصرف چربی اضافی

گوشت دارای درصد بالای پروتئین است اما درعین حال مقدار چربی (بویژه چربی اشباع شده) بالایی نیز دارد. این بدان معناست که با قطع کردن مصرف گوشت، مصرف چربی اضافی نیز کاهش می‌ یابد. به این شکل می‌ توانید پروتئین مورد نیازبدن را با گزینه‌ های گیاهی که چربی کمتری نیز دارند تامین کنید. کاهش مصرف چربی اشباع شده به تنظیم سطح کلسترول خون، فشار خون و کاهش بیماری‌ های قلبی نیز کمک می‌ کند.

کاهش احتمال مسمومیت غذایی

میلیون‌ ها نفر در سال به ‌دلیل مصرف گوشت دچار مسمومیت می‌ شوند. زیرا این ماده غذایی بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ های مضر است به‌ ویژه اگر به ‌درستی نگهداری، آماده یا پخته نشده باشد. در مقابل استفاده از سبزیجات مختلفی که به خوبی شسته شده‌ اند، نگرانی و دغدغه شما را برای ایجاد واکنش‌ های مسمومیت‌ زا کاهش می‌ دهند.

کاهش کشتار حیوانات

در جهان بسیاری از حیوانات را فقط برای تامین غذا پرورش می‌ دهند. با مصرف کمتر گوشت درصد کشتار حیوانات نیز کاهش می‌ یابد. روی‌ آوردن به گیاهخواری در کاهش رنج تعداد بیشماری از حیوانات تاثیر دارد.

کمک به محیط‌ زیست

دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می‌ کند صنعت گوشت به محیط زیست آسیب می‌ رساند. از جمله این دلایل می‌ توان به هدر دادن منابع (مصرف غلات اضافی توسط حیواناتی که برای غذا پرورش داده می‌ شوند)، اتلاف سوخت، آلودگی ناشی از مواد زائد و… اشاره کرد که همه این موارد به ساختار محیط زیست آسیب می‌ رسانند.

کمک به داشتن وزن مناسب

ممکن است گیاهخوار باشید اما خیلی غذا بخورید. مصرف غذاهای ناسالم مانند نوشابه، سیب زمینی و غذاهای سرخ شده، پیتزا، چیپس و… منجر به افزایش وزن شما می‌ شود. مطالعات زیادی نشان می‌ دهد که به طور کلی گیاهخواران نسبت به گوشتخواران لاغر تر هستند. بنابر این اگر می‌ خواهید وزن خود را کاهش دهید، گیاهخواری می‌ تواند گزینه خوبی برای شما باشد. گیاهخواران می‌ توانند گوشت را با غذاهای مغذی تری مانند میوه‌ ها، سبزیجات، لوبیا، غلات کامل و… جایگزین کنند. با این‌ کار، بدن مقدار بیشتری از مواد مغذی مورد نیاز را دریافت کرده و شما سالم‌ تر می‌ مانید و انرژی بیشتری خواهید داشت.

داشتن وزن مناسب با گیاهخواری

استفاده از مواد غذایی با فیبر بالا

یکی از مهم ترین فواید گیاهخواری مصرف بالای میوه‌ ها و سبزیجات است. این مواد طبیعی حاوی فیبر بالایی هستند که در هضم سریع و آسان غذا نقش موثری دارند. همچنین مصرف فیبر بالا به بهبود عملکرد متابولیسم بدن، دفع سریع سموم و سایر مواد شیمیایی از بدن کمک می‌ کند.

فواید گیاهخواری

اگر می خواهید از فواید رژیم گیاهخواری بهره مند شوید باید آن را به درستی رعایت کنید. این که گوشت را از برنامه غذاییتان حذف کنید اما همچنان از مقدار زیادی نان و پاستا های فرآوری شده و شکر استفاده کنید و سبزیجات و میوه‌ های کمی بخورید، شما را از مزایای گیاهخواری بهره‌ مند نمی‌ کند. بنابر این لازم است از یک سبک غذایی غنی و مطابق با استاندارد ها استفاده کنید تا ضمن سلامت بدنتان از مهم‌ ترین فواید رژیم گیاهخواری نیز بهره‌ مند شوید.

حفظ سلامت قلب

خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی در افراد گیاهخوار بسیار کمتر است. البته باید بدانید که برای حفظ سلامت بدن، انتخاب نوع غذا مهم است. اگر به دنبال مزایای گیاهخواری در حفظ سلامت قلب خود هستید، استفاده از مواد زیر را فراموش نکنید:

  • غلات کامل با فیبر بالا
  • حبوبات
  • آجیل
  • سبزیجات و میوه‌ ها
  • سایر غذاهای کم گلیسمی (شاخص گلیسمی، روشی برای اندازه‌ گیری تاثیر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بر تغییرات سطح قندخون است)

مطلوب است که فیبر محلول مصرف کنید و غذاهایی را انتخاب کنید که به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک کنند. با انجام این‌ کار، سطح کلسترول و خطر حمله قلبی را کاهش دهید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

مطالعات نشان می‌ دهد در افرادی که خطر ابتلا به سرطان در آن ها کمتر است استفاده از یک رژیم گیاهخواری احتمال بروز این بیماری را کاهش می‌ دهد.

  • یک رژیم غذایی وگان بیشترین محافظت را دربرابر سرطان‌ های خاص زنان دارد.
  • رژیم گیاهخواری لاکتو-اوو بیشترین محافظت را دربرابر سرطان‌ های دستگاه گوارش ایجاد می‌ کند.

جلوگیری از دیابت نوع 2

استفاده از یک رژیم غذایی گیاهی به پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 کمک کرده و عوارض آن را کنترل می‌ کند. این امر به انتخاب غذاهایی با گلیسمی پایین که سطح قند خون را ثابت نگه می‌ دارند مربوط است. در افرادی که از مواد غذایی مانند غلات کامل، حبوبات و آجیل استفاده می‌ کنند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به مراتب پایین‌ تر است.

کاهش فشارخون

محققان دریافته‌ اند که افرادی که گوشت نمی خورند، فشارخون پایین‌ تری دارند. غذاهای گیاهی دارای چربی، سدیم و کلسترول کمتری هستند که این موضوع می‌ تواند تأثیر مثبتی بر فشارخون شما داشته باشد. میوه‌ ها و سبزیجات نیز دارای غلظت خوبی از پتاسیم هستند که به کاهش فشارخون کمک می‌ کنند.

کاهش علائم آسم

یک مطالعه سوئدی نشان می‌ دهد که رژیم گیاهخواری، ممکن است علائم آسم را کاهش دهد. 22 نفر از 24 شرکت کننده در این مطالعه، از یک رژیم غذایی وگان استفاده کردند و نشان داده شد که این افراد به مرور زمان برای مشکلات تنفسی خود کمتر به دارو نیاز داشتند. در این بررسی مشخص شد که برخی از غذاهای حیوانی واکنش آلرژی یا التهاب ایجاد می‌ کنند، بنابر این حذف این غذاها از رژیم‌ غذایی می‌ تواند این پاسخ‌ ها را کاهش دهد.

بهبود سلامت استخوان‌ ها

نرخ پوکی استخوان در کشور هایی که مردم آن ها عمدتا رژیم‌ های گیاهخواری دارند کمتر است. غذاها و محصولات حیوانی کلسیم را از بدن خارج می کنند و باعث تحلیل و پوکی استخوان می شوند. در یک مطالعه، افرادی که به مدت 20 سال یا بیشتر از رژیم گیاهخواری لاکتو-اوو پیروی کردند درسن 80 سالگی استخوان‌ های مقاوم‌ تر و سالم‌ تری نسبت ‌به افراد هم سن خود داشتند.

حفظ سلامت و زیبایی پوست

یکی از مهم ترین مزایای گیاهخواری، تاثیر مثبت آن بر طراوت و درخشندگی پوست شما است. اگر می‌ خواهید پوستی سالم داشته باشید باید مقدار مناسبی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی را همراه با آب فراوان مصرف کنید. اکثر غذاهای گیاهی، منبعی غنی از آب و آنتی اکسیدان‌ ها بوده که به شما در داشتن پوستی سالم و عاری از بیماری کمک می‌ کنند.

کمک به کاهش افسردگی

تحقیقات نشان می‌ دهد که افراد گیاهخوار نسبت به افرادی که گوشت مصرف می کنند و سبک غذایی‌ شان معمولی است، شاد تر هستند. طبق این تحقیق مشخص شد که یک گیاهخوار در مقایسه با افرادی که گوشت یا ماهی می‌ خورند، در تست‌ های افسردگی و مشکلات خلقی وضعیت بهتری دارد. در اکثر غذاهای گیاهی توجه به عنصر تازگی مواد، بسیار مهم است، به خصوص وقتی صحبت از محصولات ارگانیک باشد. این امر ذهن شما را متعادل کرده و افکار شما را مثبت نگه می‌ دارد.

افزایش طول عمر

از فواید گیاهخواری می‌ توان به تاثیر آن بر افزایش طول عمر فرد اشاره کرد. هر چه بیشتر میوه یا سبزیجات بخورید، سموم و مواد شیمیایی در بدن شما کمتر شده و زندگی سالم‌ تر و با طول عمر بیشتری را تجربه خواهید کرد.

سخن پایانی

رژیم گیاهخواری به شما در حفظ سلامت کلی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های مختلف کمک می‌ کند. در این مسیر اگر به وعده‌ های غذایی مناسب و سرشار از مواد مغذی پایبند باشید، می‌ توانید از مزایای گیاهخواری بهره مند شوید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها