فواید روغن آرگان برای پوست و مو

A
۰

روغن آرگان به عنوان بهترین روغن در آشپزخانه های مراکش برای پخت و پز استفاده می شود. روغن آرگان از هسته میوه درخت آرگان گرفته می شود.

روغن آرگان قرن هاست به عنوان بهترین روغن در آشپزخانه های مراکش برای پخت و پز استفاده می شود. این روغن نه تنها دارای عطر و طعم خوب، بلکه مزایای بی نظیر برای سلامتی است. روغن آرگان از هسته میوه درخت آرگان گرفته می شود. اگر دوست دارید بدانید روغن آرگان چیست و با فواید و خواص روغن آرگان برای مو و پوست یا حتی ناخن آشنا شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

روغن آرگان چیست؟

روغن ارقان یا آرگان روغنی است که از هسته میوه درخت آرگان به دست می ‌آید و مصرف غذایی و دارویی دارد. درخت آرگان از ناحیه سوس در مراکش است. در گذشته به آن زیت ‌الهرجان می‌ گفتند و اکنون به نام روغن آرگان مشهور است.

روغن آرگان سرشار از اسید های چربی چون اسید لینولئیک است که حاوی ویتامین E هست. این روغن یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است و می ‌تواند اکسیژن ‌رسانی درون ‌سلولی را افرایش دهد.

تاریخچه درخت آرگان

درخت آرگان بیشتر در جنوب غربی مراکش رشد می کند که ارتفاع آن از ۸ تا ۱۰ متر متفاوت است. این درخت دارای تنه ای باریک، سیاه با ترک های سفید می باشد. میوه آرگان بیضی شکل و بزرگ تر از زیتون است.

از نظر ساختاری شبیه به گردو می باشد و از سه لایه تشکیل می شود. لایه بیرونی آن دارای پوستی سبز، ضخیم و طعمی تلخ است، لایه میانی آن پوست چوبی دارد و لایه درونی آن، هسته روغنی این میوه می باشد. در صورت خشک و سیاه شدن لایه بیرونی میوه آرگان می توان متوجه آن شد که میوه رسیده و قابل برداشت است.

خواص روغن آرگان برای سلامتی

خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو بسیار فوق العاده می باشد. از این روغن برای مقاصد آشپزی و همچنین در مواد آرایشی استفاده می شود.

  • سرشار از مواد مغذی
  • حاوی خاصیت آنتی اکسیدانی
  • مفید در بهبود زخم ها
  • مناسب برای بهبود بیماری قلبی
  • مناسب برای مو
  • بهبود هضم
  • کنترل سطح دیابت
  • مناسب برای پوست
  • ضد سرطان
  • مفید برای تقویت کبد

فواید روغن آرگان برای مو

تقویت کننده ساقه مو

شکی نیست که یکی از بهترین روغن‌ ها برای مو، روغن آرگان است. به خصوص در تقویت و سلامت بخشی به ساقه مو، این روغن حرف اول را می‌زند. حاصل ویتامین E و اسید های چرب مختلف در این ماده، بهترین سرم‌ طبیعی تقویت کننده ساقه مو می ‌باشد.

درمان شوره سر

روغن آرگان مرطوب ‌کننده بسیار خوبی است و به دلیل میزان بالای ویتامین E و آنتی اکسیدانش با شوره و پوسته ‌های خشک سر مبارزه می ‌کند. زمانی که برای درمان شوره مو از شامپو های ضد شوره استفاده می ‌کنید، در واقع میزان زیادی از مواد شیمیایی به پوست سر می ‌رسانید، ولی روغن طبیعی آرگان بدون آسیب به سر، با آبرسانی به مو حتی با چند قطره می ‌تواند مشکل را حل کند.

محافظت از مو در برابر حرارت

دیگر سشوار و اتوی مو به آنها آسیب نخواهد زد. قبل از استفاده این وسایل، دو تا سه قطره از روغن آرگان را کف دست ریخته و به موها بمالید. با استفاده از برس یا شانه روغن را به همه تارهای مو برساند و آن را از آسیب درجه حرارت بالا در امان بدارید.

درمان ریزش مو

ریزش مو یکی از معضلاتی است که در خانم‌ ها و هم در آقایان وجود دارد. ولی این روغن نه تنها در جلوگیری از ریزش مو موثر است، بلکه در صورت استفاده منظم رشد موهای جدید را هم افزایش می ‌دهد.

نرم کننده طبیعی مو

روغن آرگان به عنوان یک مرطوب کننده و نرم‌ کننده طبیعی موی سر استفاده می ‌شود، تحقیقات متعددی نشان داده که روغن آرگان حتی می‌ تواند باعث تقویت و افزایش رشد مو شود.

مراقبت از مو در برابر خورشید

تصور نمی ‌کنید که اشعه ماورای بنفش تا چه اندازه موها را آسیب می ‌زند. روغن آرگان از مو در برابر نور خورشید محافظت می ‌کند. حتی اگر ساعات طولانی از روز را در زیر نور آفتاب به سر کنید، دیگر نگران آسیب موهای خود نخواهید بود.

خواص روغن آرگان برای پوست

از روغن آرگان می توان به روش های مختلفی برای سلامت پوست استفاده کرد. این گیاه به عنوان یک تونر پوست، اسکراب صورت و ضد آفتاب استفاده می شود. این روغن به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قدرتمند، توانایی درمان اگزما و کاهش علائم پیری زودرس مانند چروک و لکه های مربوط به کهولت سن را دارد.

کاهش روند پیری پوست

روغن آرگان با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می تواند روند پیری را کاهش دهد، همچنین می تواند باعث ترمیم پوست شود. ویتامین E درون روغن آرگان، آنتی اکسیدانی است که باعث افزایش تولید سلول در پوست می شود و از آن در برابر آسیب رادیکال های آزاد که باعث پیری و التهاب زود رس پوست می شود محافظت می کند.

اگزما را درمان می کند

استفاده به مقدار لازم از این روغن در مناطق ملتهب پوست مانند زخم و لکه های پسوریازیس، آکنه یا اگزما می تواند به روند بهبودی سرعت بخشد و اثر لکه ها را از بین ببرد.

برای درمان آکنه مفید است

این که آیا روغن آرگان در درمان آکنه شما موثر است، احتمالا بستگی به علت آن دارد. اگر با پوست خشک یا سوزش عمومی مبارزه کنید، روغن آرگان یک راه حل می باشد. این روغن همچنین ممکن است به آبرسانی پوست کمک کند، که برای جلوگیری از آکنه مهم است.

درمان پوست خشک

ویتامین E و اسید های چرب موجود در روغن آرگان، دارای خاصیت آبرسانی می باشد که می تواند برای افرادی که دارای پوست بسیار خشکی هستند، مفید باشد. همچنین باعث کاهش خارش و پوسته پوسته شدن پوست نیز می شود.

جلوگیری از خشکی لب

از جمله خواص روغن آرگان این است که از خشکی لب پیشگیری می ‌کند و علاوه بر این لب ‌ها را نرم و از ترک خوردن و پوسته پوسته شدن آنها در فصول سرد سال جلوگیری می‌ کند.

درمان ترک پاشنه پا

روغن آرگان یک روش مؤثر برای زیبایی و نرم نگه داشتن پاها می باشد. با استعمال این روغن به پاها و پاشنه های ترک خورده، تغذیه و هیدراته می شود و بهبود می یابد. شما می توانید این روغن را شب قبل خواب به پاها استعمال کنید و با جوراب آن را تا صبح بپوشانید.

درمان چروک دور چشم

ویتامین A و ویتامین E موجود در روغن آرگان علاوه بر مرطوب نگه داشتن پوست می‌ تواند به کاهش چین و چروک‌ های دور چشم کمک کند.

زیبایی ناخن ها

ناخن های سالم جزئی از جذابیت های یک فرد محسوب می شود. آنها نیز دچار باکتری و عفونت های قارچی می شوند. ویتامین E موجود در روغن آرگان به محافظت از ناخن های شما مانند شکستگی و نرم شدن کوتیکول های خشک و ترک خورده کمک می کند.

درمان ترک بارداری

ویتامین A و ویتامین E موجود در روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده عمل می ‌کند و برای درمان کشیدگی و ترک پوست شکم در بارداری مفید می ‌باشد.

از بین بردن سلول های مرده پوست

روغن آرگان هنگام مخلوط کردن با شکر قهوه ای یا جو دوسر یک لایه بردار طبیعی محسوب می شود. می توانید این مخلوط را به آرامی روی صورت خود استعمال کنید یا می توانید از آن به عنوان اسکراب بدن استفاده کنید. این یک روش عاری از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های مرده پوست و مرطوب نگه داشتن و درخشندگی آن می باشد.

روشن کننده پوست

روغن آرگان سرشار از توکوفرول ها و اسید های چرب است که به روشن شدن رنگ پوست کمک می کند. به دلیل خاصیت درخشندگی در پوست، می تواند به از بین بردن جای زخم آکنه کمک کند و پوست را صاف و شفاف کند.

آیا روغن آرگان عوارضی هم دارد؟

  • روغن آرگان ممکن است در برخی افراد باعث بروز واکنش‌ های آلرژیک شود. در صورت مصرف خوراکی، روغن ارگان ممکن است باعث ناراحتی‌ های گوارشی از جمله کاهش اشتها، تهوع و یا اسهال شود.
  • در برخی از افراد ممکن است نوعی حساسیت به نام درماتیت تماسی ایجاد کند که با ایجاد بثورات، قرمزی و خارش مشخص می شود. این روغن حاوی توکوفرول، نوعی ویتامین E است که خون را رقیق کرده و باعث دیر لخته شدن آن شود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها