فلفل دلمه ای رنگی، خاصیت و تفاوت آنها

A
۰

فلفل دلمه ‌ای یکی از سبزیجاتی است که به علت شکل زیبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگ ‌های متنوع بسیار مورد توجه قرار دارد.

فلفل دلمه ‌ای یکی از سبزیجاتی است که به علت شکل زیبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگ ‌های متنوع بسیار مورد توجه قرار دارد. این گیاه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجی و قرمز در بازار عرضه می شود. فلفل دلمه‌ ای یکی از مواد غذایی پر مصرف در جهان است که افزون بر زیبایی ظاهری، فواید سلامت قابل توجهی را نیز ارائه می کند. اما سوال این است که رنگ فلفل دلمه ای تزئینی است و یا اینکه خواص آنها با یکدیگر فرق دارد؟ کدام رنگ بهتر است؟

ویژگی ‌های مشترک در رنگ ‌های مختلف فلفل دلمه ‌ای

فلفل دلمه ‌ای به علت دارا بودن آب میان‌ بافتی فراوان یکی از کم ‌کالری ‌ترین سبزی‌ ها می ‌باشد. با وجود اینکه فلفل دلمه‌ ای سبز رنگ در میان اکثر افراد شناخته‌ شده ‌تر می‌ باشد، اما رنگدانه های ایجاد کننده رنگ قرمز، نارنجی و زرد خواص بسیاری دارند. از نظر طعم، فلفل دلمه ‌ای سبز کمی تلخ ‌تر است و فلفل‌ های زرد، نارنجی و قرمز شیرین ‌تر هستند و به حالت میوه‌ ای بیشتر شبیه می ‌باشند. فلفل دلمه ‌ای گیاه تندی نیست زیرا کاپسایسین که باعث طعم تندی در فلفل می‌ شود، در این فلفل به مقدار بسیار ناچیزی وجود دارد.

چرا فلفل دلمه‌ ای رنگ‌ های مختلفی دارد؟

تغییر رنگ فلفل دلمه‌ ای در بعضی موارد براساس درجه‌ رسیدگی بر روی بوته متفاوت است و مربوط به مدت زمانی می‌ شود که فلفل بر روی گیاه اصلی باقی می‌ ماند. به همین جهت رنگ فلفل دلمه‌ ای رنگی می ‌تواند نمایانگر مرحله‌ خاصی از رشد و به بلوغ رسیدن آن باشد. گونه‌ سبز فلفل دلمه‌ ای از ابتدای مرحله‌ رشد تا زمان رسیدن به بلوغ به رنگ سبز است و تغییر در رنگ آن صورت نمی ‌گیرد. بنابراین رنگ فلفل دلمه‌ ای فقط مربوط به رسیدن به زمان بلوغ آن نمی ‌شود و می ‌تواند با شروع رشد تغییری در رنگ آن ایجاد نشود و برعکس براساس نوع بذری که کاشته شده با ورود به مرحله بلوغ به نارنجی، زرد و یا قرمز تغییر رنگ پیدا کند.

رنگ بر ارزش غذایی فلفل دلمه‌ ای تاثیر دارد؟

فلفل دلمه‌ ای سبز نیاز کمتری به زمان رشد بر روی بوته‌ اصلی دارد به همین جهت ارزش غذایی کمتری نسبت به هم نوع‌ های خود دارد. با تمام این وجود فلفل دلمه‌ ای سبز هنوز به عنوان یکی از مقوی ‌ترین سبزیجات شناخته می ‌شود که سرشار از ویتامین c است.

فلفل دلمه‌ ای قرمز بیشترین زمان برای رشد کامل بر روی بوته اصلی را می‌ گذراند به همین جهت ارزش غذایی بالاتری نسبت به نوع سبز خود دارد. این نوع فلفل بیش از ده برابر فلفل دلمه‌ ای قرمز ویتامین A و C دارد.

فلفل دلمه ‌ای، دارای فیبر و سایر ریزمغذی ‌ها

فلفل دلمه ‌ای سرشار از ویتامین‌ های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین و B6 است که ویتامین ‌های موثر در تبدیل مواد غذایی به انرژی می ‌باشند. فلفل دلمه ‌ای همچنین گیاهی سرشار از فیبر، پروتئین و آهن می ‌باشد. فیبر در غذاهای گیاهی مانند میوه‌ ها، سبزی ‌ها، غلات کامل و حبوبات یافت می‌ شود و بدن برخلاف پروتئین، کربوهیدرات و چربی نمی ‌تواند آن را هضم کند و در دستگاه گوارش با اتصال به چربی ‌ها و افزایش دفع آنها، موجب کاهش فشارخون و کلسترول خون می‌ گردد. همچنین موجب جذب آهسته ‌تر قند خون می ‌شود.

مهمترین خاصیت فلفل دلمه ای ها

همه خانواده فلفل ها چه تند و چه غیر از آن، همگی باعث آب شدن چربی ها می شوند، انواع فلفل دلمه ای هم از این قاعده مستثنی نیست.

ارزش غذایی فلفل دلمه‌ ای قرمز

فلفل دلمه‌ ای قرمز سرشار از آنتی اکسیدان است و می ‌تواند از بروز سرطان پروستات و بیماری‌ های قلبی و عروقی جلوگیری کند. مواد مغذی موجود در این نوع فلفل به سلامت استخوان ‌ها کمک می ‌کند و باعث استحکام و حفظ بافت استخوانی می ‌شود. ویتامین A و ویتامین B و E در تقویت سیستم اعصاب و رشد و نمو سلول‌ های بدن موثر است.

فلفل دلمه ای قرمز رنگ، مقادیر فراوانی از ریزمغذی هایی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی دارد. فلفل دلمه ‌ای قرمز بیشترین میزان ویتامین C را دارا می‌ باشد. به گونه ‌ای که دو برابر نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌ کند.

پاپریکا، ادویه‌ ای برگرفته از فلفل قرمز

ادویه پاپریکا، از فلفل دلمه ‌ای قرمز رنگ یا فلفل چیلی قرمز گرفته می ‌شود. این ادویه به منظور بهبود طعم در غذاها بسیار کاربرد دارد. این ادویه سرشار از ویتامین A ، E و نیز ویتامین B می‌ باشد که ویتامین E در تقویت نوروترانسمیترهای سیستم اعصاب و رشد و نمو سلول ‌های بدن موثر می ‌باشد.

فلفل دلمه ‌ای زرد، سرشار از ویتامین‌ ها

با اینکه فلفل دلمه‌ ای سبزرنگ متداول ‌ترین نوع فلفل دلمه‌ ای در قفسه مغازه‌ ها می ‌باشد، اما نوع زرد آن محتوای مقدار بیشتری از انواع ویتامین‌ ها است. فلفل دلمه ‌ای زرد منبع بسیار خوبی از ویتامین C است. یک فلفل دلمه ‌ای متوسط زرد رنگ نیمی از نیاز روزانه به ویتامین C را بر آورده می ‌کند. ویتامین C به منظور پیشگیری از آرتریت، سلامت دندان و استخوان اثر دارد. نیاسین که از ویتامین ‌های گروه B می‌ باشد، به منظور تامین سلامت پوست، سیستم عصبی و سیستم گوارشی موثر است. همچنین این فلفل سرشار از فولات است که برای پیشگیری از نقایص مادرزادی کاربرد دارد.

ارزش غذایی فلفل دلمه‌ ای سبز

برای کاهش فشار خون بهترین انتخاب فلفل دلمه‌ ای سبز می‌ تواند باشد. فلفل دلمه ‌ای سبز رنگ وقتی خیلی رسیده می ‌شود به رنگ قرمز تبدیل شده که رسیده ‌تر، شیرین‌ تر و با طعمی ملایم‌ تر است. ویتامین C و کاروتنوئید ها در حالت رسیده بیشتر هستند. هم چنین ظرفیت آنتی‌اکسیدانی در فلفل دلمه ‌ای قرمز رنگ بیشتر از فلفل دلمه ‌ای سبز می ‌باشد. به منظور تهیه فلفل دلمه ‌ای قرمز، باید توجه کرد که رنگ آن روشن باشد و پوست سفتی داشته باشد. ولی فلفل‌ هایی که پوست کدر و چروکیده دارند، زودتر فاسد شده و مواد مغذی‌ آنها به شدت افت می ‌کند.

فلفل دلمه ‌ای سبز، سرشار از منیزیم

علت رنگ سبز این فلفل دلمه‌ ای، مقادیر فراوان کلروفیل در آن می ‌باشد که در پیوند با منیزیم است. منیزیم در بهبود حافظه و یادگیری اثرات زیادی دارد. همچنین منیزیم در جهت کاهش فشارخون موثر است. مقادیر فراوان B6 و منیزیم موجود در فلفل دلمه‌ ای سبز، باعث کاهش اضطراب ناشی از سندرم پیش از قاعدگی می‌ شود و به منظور بهبود علائم این سندرم موثر می ‌باشد. فلفل دلمه‌ ای سبز ویتامین E فراوانی دارد که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و محافظت سلولی اثر دارد.

فلفل دلمه ‌ای زرد و نارنجی، عینک آفتابی طبیعی

فلفل‌ های زرد، نارنجی و قرمز منبع بسیار خوبی از کاروتنوئید ها هستند. کاروتنوئید ها گروهی از مواد شیمیایی گیاهی می ‌باشند که سلامت چشم ‌ها را به همراه دارند. کاروتنوئید های موجود در فلفل‌ های دلمه ‌ای عبارتند از:

  • بتاکاروتن که مسئول ایجاد رنگ نارنجی در هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه‌ ای نارنجی و… می ‌باشد، در سلول ‌های بینایی تبدیل به ویتامین A می ‌شود، که این ویتامین به منظور تقویت فرآیند بینایی در نور کم کاربرد دارد. بتاکاروتن همچنین از آنتی‌اکسیدان ‌های بسیار قوی می‌ باشد که افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بیماری‌ های قلبی محافظت می‌ کند.
  • لوتئین و زآگزانتین که رنگ زرد را در زردآلو، فلفل دلمه‌ ای زرد و … ایجاد می ‌کند. از مواد اصلی تشکیل ‌دهنده ماکولای چشم می ‌باشند و ماکولای چشم را از آسیب ‌های ناشی از افزایش سن محافظت می‌ کنند و کمبود آنها آب مروارید را در پی دارد. در حقیقت فلفل دلمه ‌ای زرد و نارنجی را می ‌توان نوعی عینک آفتابی طبیعی برای چشم‌ ها دانست.

تشخیص نر و ماده بودن فلفل دلمه ای

تمام رنگ های فلفل دلمه در تعیین جنسیت و نر و ماده بودن شبیه هم هستند. ته فلفل دلمه برجستگی هایی وجود دارد و فلفل دلمه هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند ماده هستند. فلفل دلمه ماده پر از تخم و طعم شیرینی دارد. برای تهیه انواع سالاد و خام خواری مناسب تر از فلفل دلمه ای نر است.

فلفل دلمه ای که سه برجستگی در زیر خودش داره نر بوده و تخم کمتری دارد و مزه تندتری داشته و برای غذا پختن از آن استفاده می شود و در آشپزی کاربردی تر می باشد. بر عکس فلفل دلمه ماده، بعد از تفت و پختن اصلا تلخ نمی شود و خوشمزه باقی می ماند.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها