خواص گرانولا و تاثیر آن در کاهش وزن

A
۰

گرانولا صبحانه مقوی از غلات کامل و یا جو، آجیل، عسل طبیعی، میوه های خشک شده است و به عنوان تنقلات در کنار شیر یا ماست استفاده می شود.

گرانولا صبحانه مقوی که از غلات کامل و یا جو، آجیل، عسل طبیعی، میوه های خشک شده تشکیل شده است و به علت انرژی و کالری خوبی که دارد محبوبیت خود را در طول سال ها به عنوان صبحانه و یک میان وعده حفظ کرده است. گرانولا هم می‌ تواند به عنوان اسنک و تنقلات در کنار شیر یا ماست استفاده شود. در این مقاله به ارزش تغذیه ‌ای گرانولا ، فواید مصرف آن، بهترین نوع این ماده مغذی، بهترین زمان مصرف و تاثیرات آن بر کاهش وزن و لاغری خواهیم پرداخت.

گرانولا چیست؟

گرانولا یک خوراکی خوشمزه و خوش طعم است که به عنوان صبحانه و میان وعده مصرف می شود، گرانولا یک خوراکی سالم و پر انرژی است و از مواد بسیار مغذی و مفید تشکیل شده است، به همین علت مصرف آن برای کودکان و نوجوانان توصیه می شود.

اصلی ترین مواد تشکیل دهنده گرانولا جو پرک، مغز ها و عسل هستند و سایر مواد خوش طعم دیگری مثل شکر قهوه ای، برنج بو داده، میوه های خشک ( کشمش و خرما و …) و انواع شکلات نیز در ترکیبات گرانولا استفاده می شود. در برخی گرانولا های خاص از دانه های تخم کتان بو داده و کره بادام زمینی نیز استفاده می شود.

معمولا گرانولا در کنار ماست ساده یا ماست های طعم دار و میوه ای، میوه های تازه مثل توت فرنگی، موز و آناناس سرو می شود. در کنار گرانولا انواع غلات و حبوبات پخته و طعم دار و شیر تازه نیز سرو می شود.

ارزش تغذیه‌ ای گرانولا

گرانولا سرشار از پروتئین، فیبر و ریزمغذی‌ هایی، از قبیل آهن، منیزیم، روی، مس، سلنیوم، ویتامین‌ های B و ویتامین E است. در صورتی که در بافت این وعده غذایی بیشتر از خشکبار (مانند کشمش) یا عسل استفاده شده باشد، قند بیشتری خواهد داشت و اگر آجیل و مغز بیشتری به کار رود، پروتئین بیشتری را دارا خواهد بود. اصولا مواد مغذی گرانولا بسته به مواد تشکیل دهنده آن متفاوت است.

کالری 140 گرم
چربی 9 میلی گرم
سدیم 85 گرم
کربوهیدرات 14 گرم
فیبر 3 گرم
قند 4 گرم
پروتئین 3 گرم

فواید مصرف گرانولا

گرانولا حاوی مواد غنی از پروتئین و فیبر، مانند بادام، گردو، بادام هندی، شاهدانه، کدو تنبل و کنجد است که به احساس سیری کمک می‌ کند. پروتئین موجود در گرانولا نیز بر هورمون‌ های گرسنگی مانند گرلین و GLP-1 تأثیر می‌ گذارد. در نتیجه مصرف آن به عنوان یک میان وعده سالم می‌ تواند به فعال کردن نورون‌ های مغز، تقویت خلق و خو، اعتماد به نفس و شادابی فرد کمک کند.

کاهش وزن

گرانولا سرشار از فیبر و پروتئین گیاهی است و این ویژگی برای کسانی مناسب است که می خواهند لاغر شوند. گرانولا سرشار از انرژی و فیبر می‌ باشد. این امر باعث می‌ شود تا شما نه تنها انرژی لازم برای فعالیت‌ های خود در طول روز را داشته باشید، بلکه دیرتر نیز گرسنه شوید. فیبر ها بسیار دیر هضم می‌ شوند و این موضوع باعث می‌ شود تا هورمون گرسنگی در بدن شما دیرتر ترشح شود. ۱۰۰ گرم گرانولا می‌ تواند شما را برای ۱۲ ساعت سیر نگه دارد.

سلامت قلب و کاهش فشار خون

توانایی گرانولا در کاهش فشارخون و حمایت از سلامت قلب ستودنی است. این ماده غذایی فشار بر روی سیستم قلبی عروقی را کاهش داده و خطر تصلب شرایین، سکته مغزی و سایر شرایط بالقوه کشنده را برطرف می‌ کند.

پیشگیری از بیماری‌ ها

گرانولا دارای مقادیر خوبی از ویتامین C است. ویتامین C سیستم ایمنی را تقویت نموده و با تحریک گلبول‌ های سفید خون می‌ تواند به جلوگیری از تشکیل یا گسترش سرطان کمک کند. با این حال، نقش منگنز موجود در این ماده غذایی در پیشگیری از سرطان پررنگ‌ تر است.

درمان یبوست

یبوست یک بیماری است که این روزها بسیار شایع شده است و تنها درمان آن نیز تغذیه سالم است.مصرف گرانولا برای درمان یبوست عالی است زیرا گرانولا دارای مقدار زیادی فیبر است که به نرم شدن و روان شدن دستگاه گوارش کمک می کند. فیبر همچنین بافت و اندازه مدفوع را بهبود می بخشد، که به حرکت سریع تر و روان تر آن کمک می ک

پیشگیری از میگرن

یکی از شگفت‌ انگیزترین فواید این ماده مغذی کمک به پیشگیری از میگرن و کاهش شدت آن است. منیزیم موجود در گرانولا دارای اثرات ضدالتهابی است، گردش خون سالم را بهبود می‌ بخشد، رگ‌ های خونی را تقویت می‌ کند و خاصیت ارتجاعی آنها را افزایش می‌ دهد. منیزیم همچنین از اسپاسم عضلانی که منجر به سردرد های نسبتاً دردناک می‌ شود نیز جلوگیری می‌ کند.

تقویت سطح انرژی

یکی دیگر از خواص گرانولا که باعث می‌ شود کارشناسان تغذیه به استفاده از این غذا تاکید داشته باشند، کمک به تقویت سطح انرژی است. در گرانولا مقدار زیادی شکر وجود ندارد که این موضوع خبری خوبی است چرا که شکر باعث خستگی زود رس می‌ شود. بر عکس در این غذا مقادیر قابل توجه ای منگنز وجود دارد که در بدن به میزان کمی یافت می‌ شود. این عنصر برای اندام‌ هایی مانند کبد، کلیه‌ ها و فعالیت متابولیک بسیار ضروری می‌ باشد.

کاهش قند خون

گرانولا حاوی مقدار شگفت‌ انگیزی منگنز بوده و اثرات آن بر بدن بسیار چشمگیر است. منگنز در مدیریت دیابت نقش مهمی دارد، چرا که تنظیم کننده قند خون است و می‌ تواند ترشح انسولین را تحریک یا مهار کند. همچنین منگنز نقش مهمی در بهبود زخم و تولید بافت ‌‎های جدید برای تسریع ترمیم سلولی و اندام‌ ها ایفا می‌ کند.

سلامت روده

گرانولا حاوی مواد سالمی است که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌ کند. وقتی آن را با غلات صبحانه تصفیه شده مقایسه کنیم، متوجه می‌ شویم که فیبر موجود در گرانولا با افزایش سطح باکتری‌ های سالم روده به کاهش التهاب این اندام کمک نموده و سلامت روده را بهبود می‌ بخشد.

افزایش سطح آنتی اکسیدان

مواد غنی از آنتی اکسیدان، شامل پرک نارگیل، دانه‌ های چیا، دارچین، عسل و آجیل برزیلی هستند. این مواد وقتی به گرانولا اضافه می‌ شوند، محتوای آنتی اکسیدانی را افزایش می‌ دهند. این مواد با تامین اسید گالیک، کورستین، سلنیوم ویتامین E به کاهش التهاب کمک می‌ کنند.

کاهش کلسترول

گرانولا به دلیل داشتن فیبر و چربی های سالم به کاهش کلسترول کمک می کند. کربوهیدرات های موجود در غلات کامل به آرامی جذب می شوند که احتمال افزایش قند (هیپرگلیسمی) و افت پس از آن را کاهش می دهد.

افزایش احساس سیری

وگان‌ ها به سختی می‌ توانند پروتئین لازم را به بدن خود برسانند. این‌ جاست که گرانولا به کمک می‌ آید. این ماده مغذی حاوی پروتئین گیاهی و سایر مواد غنی از پروتئین مانند جو دوسر، دانه‌ ها و برنج است. معمولا 100 گرم گرانولا، حدود 12 گرم پروتئین دارد که بیش از دو تخم‌ مرغ کامل است.

جلوگیری از کم‌خونی

کم‌ خونی وضعیتی است که میلیون‌ ها نفر را در سراسر جهان تحت‌ تاثیر قرار داده است که از این میان، بسیاری از آنها از ابتلا به این بیماری بی‌ اطلاع هستند. گرانولا حاوی مقدار قابل توجهی آهن است که به کاهش بسیاری از علائم کم‌ خونی کمک می‌ کند.

خواص گرانولا برای سلامت پوست

گرانولا سرشار از ویتامین E است که به نام آلفا توکوفرول نیز شناخته می‌ شود. یک وعده روزانه گرانولا می‌ تواند تقریباً 20 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند. ویتامین E بر محافظت از پوست در برابر پیری زود رس، آفتاب سوختگی و چین و چروک تاثیر می‌ گذارد، به تقویت دیواره‌ های مویرگی کمک می‌ کند و سلامت قلب را بهبود می‌ بخشد. ویتامین E با به جریان انداختن خون در بافت‌ ها به تقویت فولیکول‌ های مو و ناخن کمک می‌ کند.

گرانولا در دوران بارداری

هنگامی که زنی باردار باشد، به مواد مغذی، ویتامین‌ ها و مواد معدنی اضافی نیاز دارد. از این گذشته، بدن او نیز با توجه به رشد جنین دائماً تغییر می‌ کند. آهن، فولات، DHA و کلسیم برای رشد کودک مهم هستند.

اگر چه مکمل‌ های قبل از تولد در دوران بارداری ضروری هستند، اما دریافت مواد مغذی مورد نیاز از طریق وعده‌ های غذایی سالم و متعادل و میان‌ وعده‌ ها نیز به همان اندازه مهم است، زیرا رژیم غذایی سالم تأثیر عمیقی بر سلامت دوران بارداری و پس از زایمان دارد.

شیرینی گرانولا

از گرانولا در درست کردن شیرینی و دسر نیز استفاده می شود. شیرینی گرانولا با همان ترکیب دلخواه که شامل انواع آجیل، غلات مانند جو، تکه های میوه خشک و طعم دهنده های دیگر با اضافه کردن شیرین کننده های سالم مانند عسل، خرما، شیره خرما و یا شکلات درست می شود .

طرز تهیه گرانولا بار

در تهیه گرانولا بار جو را به مدت 8 الی 10 دقیقه در فر یا روی حرارت قرار دهید تا کاملا طلایی و برشته شود، اگر می خواهید از خرما استفاده کنید آن را ابتدا در مخلوط کن بریزید تا کاملا له شود.

بعد در یک ماهی تابه جدا عسل، کره بادام زمینی را تفت می دهیم و مرحله بعد مواد بدست آمده را به جو دو سر تفت داده شده اضافه می کنیم. می توانید تکه های میوه و شکلات را نیز اضافه کنید سپس داخل فویل این مخلوط را بریزید و فشار دهید تا یکدست شود. به مدت چند ساعت اجازه دهید در یخچال بماند. حال می توانید شیرینی گرانولا را نوش جان کنید.

آیا مصرف گرانولا برای همه مناسب است؟

  • از آنجایی که گرانولا سرشار از غلات است معمولاً حاوی گلوتن است، اگر بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن غیر سلیاک دارید، باید از گرانولای معمولی اجتناب کنید و به دنبال محصولاتی باشید که دارای برچسب بدون گلوتن هستند.
  • گرانولای معمولی که از ترکیبات متعددی از جمله برخی از آلرژی زا های رایج مانند آجیل، غلات، جو و جو دوسر همچنین مواد نگهدارنده مانند سولفیت ها ساخته شده است، برای کسانی که حساسیت های غذایی خاصی دارند نامناسب است.
  • برای کودکان بسیار کوچک به عنوان کمک غذا انتخاب نامناسبی است زیرا تکه‌ های آجیل کامل ممکن است خطر خفگی را به همراه داشته باشد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها