خواص چای کوهی | نحوه تهیه چای کوهی

خداحافظی با سردردهای میگرنی و افسردگی تنها با نوشیدن یک لیوان چای

A
۰

چای کوهی از نوشیدنی های باستانی است که خواص درمانی زیادی برای سلامت بدن دارد. در این مطلب از خواص درمانی این چای گفتیم.

چای کوهی که به نام چای سنبله زیبا نیز شناخته می شود از نوشیدنی های بسیار مفید با خواص درمانی زیاد برای سلامت بدن است. چای کوهی می تواند انواع مشکلات نظیر قاعدگی٬ عفونت ادراری و انواع مشکلات پوستی را درمان کند. در این مطلب درباره خواص چای کوهی و نحوه تهیه آن خواهید خواند.

خواص درمانی چای کوهی

بهبود سیستم ایمنی بدن

چای کوهی سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی از جمله پلی فنول است که در تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی بسیار کارآمد است. از این چای برای رفع گرفتگی صدا و التهابات ریه نیز استفاده می‌شود. همچنین، دارای خاصیت خلط آوری است که به بهبود سرفه‌های شدید بسیار کمک می‌کند.

کاهش وزن

چای کوهی برای لاغری نیز مفید است. به عقیده محققان، مصرف دمنوش چای کوهی به سبب تاثیرات مفیدی که در چرخه قاعدگی، بهبود خواب، سلامت دستگاه گوارش و … دارد می‌تواند در فرآیند کاهش وزن نیز مفید باشد، اما این تاثیر صرفا با خوردن این دمنوش اتفاق نمی‌افتد. بنابراین، اگر به دنبال کاهش وزن هستید، بهتر است آن را با یک برنامه غذایی و رژیم غذایی سالم همراه کنید.

کاهش سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی یکی از حالت‌های ناخوشایندی است که ممکن است در طی ساعات خاصی از روز اتفاق افتاده و فرد را از انجام کارهای روزانه‌اش باز دارد. خاصیت معطر و آرام بخش چای کوهی به بهبود سردردهای شدید از جمله سردردهای میگرنی بسیار کمک کرده و از آن برای درمان میگرن نیز استفاده می‌شود.

سپر محافظتی در برابر سرطان‌ها پژوهش‌های بسیاری حاکی از این است که ترکیبات معدنی در عصاره چای کوهی مانند سپر محافظتی در برابر برخی از سرطان‌ها عمل کرده و با مهار رشد سلول‌های سرطانی به درمان آن‌ها کمک می‌کند. این خواص درمانی و مفید برای سرطان سینه، روده بزرگ و سرطان رحم بسیار موثر است.

چای کوهی
چای کوهی

درمان عفونت ادراری

تحقیقات متخصصان اورولوژی در آمریکا نشان می‌دهد که خاصیت ضد عفونی کننده گیاه چای کوهی یکی از موثرترین داروها در درمان عفونت ادراری به حساب می‌آید. همان‌طور که می‌دانید، عفونت ادراری یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در خانم‌ها است که به عقیده متخصصان، مصرف دمنوش چای کوهی به درمان این بیماری کمک می‌کند.

کاهش اختلالات خواب

بی خوابی نوعی اختلال خواب شایع است که باعث ایجاد خواب‌ نامنظم در افراد می‌شود. رایحه شگفت انگیز عصاره چای کوهی و بوی اعجاب آور آن دارای خاصیت آرامش بخشی است و به بهبود و درمان اختلالات خواب کسانی که از بی خوابی رنج می‌برند کمک می‌کند. نه تنها چای کوهی برای لاغری توصیه می‌شود بلکه برای بهبود اختلالات خواب نیز مفید است. نه تنها چای کوهی برای لاغری توصیه می‌شود بلکه برای بهبود اختلالات خواب نیز مفید است.

درمان افسردگی

یکی از مهمترین خواص چای کوهی، بهبود خلقیات و آرامش اعصاب است؛ زیرا -ترکیبات موجود در چای کوهی حاوی نوعی سروتونین است و به عنوان یک داروی ضد افسردگی شناخته شده است. جالب است بدانید که آنزیم‌های موجود در این گیاه بدن را به سمت نوعی شادی و آرامش سوق داده و ناراحتی را از ذهن شما دور می‌کند.

کاهش مشکلات پوستی و زخم در گذشته

مردم از برگ‌های چای کوهی برای درمان التهابات و زخم‌های خود استفاده می‌کردند. طی بررسی‌های انجام شده بر روی ترکیبات این گیاه، محققان نیز به این نتیجه رسیدند که عصاره چای کوهی برای درمان زخم‌ها و مشکلات پوستی ناشی از التهاب بسیار موثر و مفید می‌باشد.

کاهش فشار خون

براساس تحقیقات به دست آمده از دانشگاه هاروارد، گیاه پشمینه منبع غنی از آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است که از انسداد عروق و رگ‌های خونی جلوگیری کرده و میزان کلسترول بد (LDL) را در خون کاهش می‌دهد. به علاوه، این گیاه برای ثابت نگه داشتن فشار خون افرادی که دائما نوسان فشار خون را تجربه می‌کنند بسیار مفید است. یکی از خواص چای کوهی این است که موجب کاهش فشار خون می‌شود. یکی از خواص چای کوهی این است که موجب کاهش فشار خون می‌شود.

سلامت دستگاه گوارش

برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که دارا بودن فیبر خام موجود در گیاه پشمینه هضم غذاها را در افراد بهبود بخشیده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین، چای کوهی در درمان مشکلات معده از جمله نفخ، زخم معده و دل درد بسیار تاثیرگذار است و عملکرد صحیح دستگاه گوارش را بالا می‌برد.

چای کوهی
چای کوهی

تنظیم چرخه قاعدگی

در زنان اگر از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO) یا سیکل‌های نامنظم در دوران قاعدگی رنج می‌برید، مصرف دمنوش چای کوهی بهترین انتخاب برای شماست؛ چرا که چای کوهی به اندازه مدروکسی پروژسترون در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تاثیرگذار است. این گیاه پرخاصیت باعث بهبود کیست‌های تخمدانی می‌شود و به تنظیم چرخه قاعدگی در خانم‌ها کمک می‌کند. پشمینه با دارا بودن ترکیب پامی فرین و متوکسی ساکورانتین مانع از رشد سلول‌های سرطانی در بانوان نیز می‌شود.

تقویت قوای جنسی

در مردان خاصیت درمانی چای کوهی صرفا مختص زنان نیست و این گیاه میزان اسپرم را در مردان نیز افزایش می‌دهد. چای کوهی علاوه بر بالا بردن سیستم ایمنی بدن آقایان، قوای جنسی آن‌ها را بالا می‌برد و به سلامت جسمانی آن‌ها نیز کمک می‌کند.

درمان گرفتگی عضلات

خاصیت ضد التهابی موجود در کوکلیجه در پیشگیری و کاهش دردهای ناحیه گردن، کمر و ستون فقرات بسیار مفید است. از این رو، اگر کارمند یا دانشجو هستید و ساعت‌های زیادی از وقت خود را در پشت میز می‌گذرانید، مصرف دمنوش توکلیجه را به صورت روزانه در سبد غذایی خود فراموش نکنید.

نحوه تهیه چای کوهی

برای تهیه دمنوش چای کوهی، مقداری از گل آن را به همراه برگ‌ها در آب جوش بریزید. سپس اجازه دهید که چای حدود پنج تا ده دقیقه دم بکشد. پس از آن، دمنوش را از یک صافی رد کرده و در صورت تمایل با کمی عسل میل کنید. شما می‌توانید این دمنوش فوق العاده را در وعده صبحانه مصرف کنید.

منبع: دکتر کرمانی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها