انواع برند های پنیر وگان در ایران

A
۰

پنیر گیاهی یا همان پنیر غیر لبنی، از فرآورده‌ های مناسب برای گیاهخواران است که از دانه‌ های سویا، بادام، مغز آفتابگردان، کنجد به دست می آید.

وگان‌ ها گروهی از جامعه هستند که با رژیم غذایی خاص زندگی می‌ کنند. میزان فیبر، انواع ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی وگانیسم بیشتر از دیگر رژیم‌ هاست و این موضوع به سلامت بدن و به ویژه دستگاه گوارش کمک بسیاری می‌ کند. اما پنیر گیاهی که به روش کارخانه‌ ای تولید می‌ شود، میزان قابل ملاحظه‌ای مواد نگهدارنده و افزودنی دارد. پنیر گیاهی یا همان پنیر غیر لبنی، یکی از فرآورده‌ های مناسب برای گیاهخواران است که از دانه‌ های سویا، برنج، بادام، مغز آفتابگردان، کنجد و دیگر دانه‌ ها تولید می‌ شود و گاهی برخی از مغز ها و آجیل‌ ها در آن استفاده می‌ شود. این پنیر گیاهی بدون کلسترول است و منبع مناسبی برای تامین پروتئین وگان‌ هاست.

انواع پنیر غیر لبنی

اولین پنیر های بدون لبنیات در دهه 1980 تولید شدند و اصلا خوش طعم نبودند. با این حال بازار پنیر وگان در چند سال اخیر بسیار پر رونق شده است. در حال حاضر انواع مختلفی از طعم دهنده ها وجود دارد که برخی از آنها بسیار نزدیک به طعم انواع پنیر های لبنی است. این محصولات را می توان از فروشگاه خریداری کرد یا در خانه تهیه کرد و اغلب از مواد غیر منتظره ساخته می شوند.

پنیر وگان سویا

سویا می تواند رایج‌ ترین ماده برای جایگزینی محصولات حیوانی گیاهی باشد و پنیر نیز از این قاعده مستثنی نیست. چندین برند تجاری مختلف محصولات پنیر مانندی را ارائه می دهند که از توفو یا سایر اشکال پروتئین سویا ساخته شده اند. روغن‌ های گیاهی مختلف، صمغ‌ ها و سایر مواد معمولاً برای کمک به تقلید بافت و طعم پنیر واقعی اضافه می‌ شوند. برخی از پنیر های مبتنی بر سویا حاوی کازئین، یا همان پروتئین شیر هستند. کازئین موجود است تا به محصول فرآوری شده اجازه دهد مانند پنیر واقعی ذوب شود. پنیر های مبتنی بر سویا که حاوی کازئین هستند وگان نیستند. با این حال، اگر برای مدیریت آلرژی از لاکتوز موجود در لبنیات اجتناب می کنید، ممکن است آن ها همچنان مناسب باشند.

پنیر وگان حاوی آجیل و دانه های درختی

جایگزین های پنیر ساخته شده از انواع مختلف مغز ها و دانه های درختی خام ممکن است محبوب ترین نوع پنیر گیاهی باشد زیرا تهیه آن ها در خانه نسبتاً آسان است. اگر به آشپزی علاقه ندارید آن ها در انواع فروشگاه های مواد غذایی در دسترس هستند. یکی از بزرگترین جذابیت های این نوع پنیر گیاهی این است که به فرآوری نسبتاً کمی نیاز دارد. به طور معمول آجیل یا دانه ها با همان انواع باکتری هایی که برای تهیه پنیر لبنی استفاده می شوند، خیس، مخلوط و تخمیر می شوند. مواد دیگری مانند نمک، مخمر تغذیه ای یا گیاهان دارویی ممکن است برای طعم اضافه شوند. برخی از محبوب ترین مواد تشکیل دهنده برای پنیر های آجیلی و دانه ای عبارتند از:

  • آجیل ماکادمیا
  • بادام هندی
  • انواع بادام ها
  • گردو
  • آجیل کاج
  • دانه های آفتابگردان
  • دانه کدو تنبل

پنیر وگان نارگیل

یکی دیگر از پایه های محبوب پنیر وگان شیر نارگیل، خامه و روغن است. چربی بالای نارگیل باعث ایجاد یک محصول خامه ای و پنیر مانند می شود، اما معمولاً به مواد غذایی دیگر، مانند نشاسته ذرت، تاپیوکا و یا نشاسته سیب زمینی نیاز دارد تا چگالی و بافت واقعی پنیر لبنی را داشته باشد. از آن جایی که نارگیل به خودی خود طعمی قوی دارد که یاد آور پنیر نیست، معمولاً مواد طعم دهنده دیگری مانند نمک، پودر سیر، پودر پیاز، مخمر تغذیه ای و آبلیمو به آن اضافه می شود.

پنیر وگان حاوی آرد

برخی از پنیرهای گیاهی از ترکیبی از آرد های نشاسته ای مختلف مانند تاپیوکا، سیب زمینی، یا آرد همه منظوره تهیه می شوند. آرد ها به تنهایی استفاده نمی شوند بلکه با مواد دیگری مانند شیر سویا، شیر بادام، بادام هندی، نارگیل یا لوبیا سفید ترکیب می شوند. به طور معمول، دستور العمل های پنیر وگان که در آن از مقادیر بیشتری آرد استفاده می شود، به جای پنیر برش خورده یک حالت دیپ و یا سس مانند ایجاد می کند. نتایج بسته به دستور پخت و مواد اولیه استفاده شده متفاوت خواهد بود.

پنیر وگان حاوی ریشه سبزیجات

اگر چه این مورد کمتر رایج است، اما برخی از انواع پنیر های گیاهی از سبزیجات ریشه دار به عنوان پایه استفاده می کنند. سیب زمینی و هویج از جمله محبوب ترین این منابع هستند. این روش پنیر سازی وگان منجر به یک سس پنیر بسیار نرم و دیپ مانند می شود. سبزی ها ابتدا پخته می شوند تا بسیار نرم شوند، سپس با مواد دیگر مانند آب، روغن، نمک و ادویه ها مخلوط می شوند تا یک قوام یک دست و خامه ای ایجاد کنند.

آکوافابا

آکوافابا مایعی از کنسرو نخود است. در حالی که معمولاً ممکن است آن را دور بیندازید، اما کاربرد های غیرمنتظره ای برای پخت پنیر وگان دارد. این ماده غذایی اغلب به عنوان جایگزین تخم مرغ در محصولات پخته شده استفاده می شود، اما بیشترین شهرت آن استفاده از آن در پنیر وگان است. آکوافابا یک ماده پنیر سازی راحت است، زیرا به محصول نهایی اجازه می‌دهد تا زمانی که پنیر لبنی گرم می‌ شود، ذوب شود. محصول نهایی همچنان به مواد غذایی اتصال دهنده دیگری نیز نیاز دارد که شمل مانند بادام هندی یا خامه یا روغن نارگیل است.

بهترین انتخاب برای پنیر وگان در ایران

پنیر گیاهی که می‌خرید باید بر اساس ترجیحات طعم و مزه شما و نوع غذایی باشد که قصد استفاده از آن را دارید. از نظر ارزش تغذیه ای، بهترین گزینه این است که خودتان پنیر وگان را در خانه درست کنید یا یک گزینه از پیش ساخته شده با بیشترین مواد غذایی کامل انتخاب کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که یک رژیم غذایی سالم و برنامه ریزی شده باید شامل انواع سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، چربی های سالم و پروتئین بدون چربی باشد. اگر علاقه شما به پنیر گیاهی جایگزین هر یک از این گروه های غذایی اصلی شود، ممکن است رژیم غذایی خود را از تعادل خارج کرده و در معرض خطر کمبود های تغذیه ای قرار بگیرید. مانند هر رژیم غذایی، اعتدال و تعادل کلیدی است.

بهترین برند های پنیر وگان در ایران

پنیر غیر لبنی که گاهی پنیر وگانیسم هم نامیده می‌ شود، یکی از فرآورده‌ های مورد مصرف گیاهخواران و کسانی است که مایل نیستند محصولات حیوانی استفاده کنند، از جمله افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و به عدم تحمل لاکتوز دچار هستند. در حال حاضر بهترین برند های پنیر وگان در ایران برند آلیما و برند کاله است.

پنیر صبحانه‌ ی وگان آلیما یک نوع پنیر غیر لبنی است که برای افراد وگان تولید شده است. این پنیر، حاوی پروتئین سویا، جوانه گندم، فیبر، نشاسته سیب‌ زمینی و ذرت و روغن گیاهی می باشد. پنیر صبحانه آلیما در صبحانه، عصرانه و در سوپ و …. استفاده می شود. پنیر صبحانه وگان آلیما در دمای 1 تا 4 درجه سانتیگراد یخچال به مدت 4 ماه قابل نگهداری می باشد.

نوع دیگر پنیر برای رژیم گیاهخواری پنیر توفو کاله است. پنیر های توفو نوعی از پنیر های گیاهی و غیر لبنی هستند که این روز ها توسط شرکت کاله در کارخانجات بزرگ تولید می گردند. این پنیر ها خاستگاه شان چین است ولی این روز ها در سرتاسر دنیا تولید گسترده ای دارند. توفو دارای انواع مختلفی از املاح معدنی ضروری ست و می تواند از پوکی استخوان پیشگیری کند، کلسترول بد خون را بکاهد و یا احتمال ابتلا به سرطان را پایین آورد. بطور کلی پنیر های توفو کاله محصولاتی مغذی اند و امروزه در بهترین کیفیت به بازار ایران یا کشور های دیگر صادر می شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها