درمان آنفولانزا با مصرف مواد مغذی و گیاهی

A
۰

خوردن غذای مقوی و مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و نوشیدن مایعات می‌ توانند مواد مغذی اساسی را فراهم کرده و به درمان آنفولانزا کمک نمایند.

با شروع فصل سرما، یکی از بیماری ‌های واگیرداری که بین افراد شیوع پیدا می ‌کند، آنفولانزا است. فرد مبتلا به آنفولانزا ممکن است میل زیادی به غذا نداشته باشد. با این حال، برخی از مواد غذایی می توانند به بهبودی بیماری کمک کنند. کسانی که مبتلا به آنفولانزا می ‌شوند برای درمان آنفولانزا باید ازغذاهای مقوی، و گرم استفاده کنند. البته میوه ‌هایی که خاصیت ضد ویروسی بالایی دارند، نیز برای درمان آنفولانزا مفید هستند. همچنین بهتر است بیماران از غذاهایی که به راحتی هضم می ‌شوند مانند موز، برنج، سیب، نان تست، بلغور جو دوسر استفاده کنند. خوردن غذای مقوی و مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و نوشیدن مایعات می‌ توانند مواد مغذی اساسی را فراهم کرده و بدن را آب رسانی کنند و به درمان آنفولانزا کمک نمایند.

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا نوعی ویروس است که باعث عفونت در دستگاه تنفسی می ‌شود. این بیماری واگیردار، یکی از آن بیماری ‌هایی است که انواع مختلفی دارد و تاکنون سه نوع تیپ A، B و C از آن شناخته شده است. علائم بیماری می ‌تواند خفیف و حتی حاد باشد. از آنجایی ‌که ویروس آنفولانزا در هوا و از انسانی به انسان دیگر منتقل می ‌شود، در فصل زمستان حضور در فضاهای سربسته می تواند خطر ابتلا به آنفولانزا را افزایش دهد.

علائم آنفولانزا

هر فرد متناسب با سیستم ایمنی بدن ممکن است، علائم شدید یا کمتری از آنفولانزا را تجربه کند. این بیماری یک دوره کوتاه ‌مدت سه تا چهار روزه دارد، اما احتمال دارد افراد در این مدت علائم شدیدی از آن را تجربه کنند. موارد زیر از شایع ‌ترین علائم آنفولانزا هستند:

  • تب و لرز
  • سرفه
  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • گلو درد و بدن درد
  • سردرد و خستگی
  • سوزش چشم ‌ها

تاثیر مصرف مواد غذایی گیاهی برای درمان آنفولانزا

خوردن برخی خوراکی ‌ها آنقدر مفید است که می‌ تواند با بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن، مانع ابتلای شما به ویروس آنفولانزا شود. همانطور که گفتیم این بیماری بیشتر در افرادی دیده می‌ شود که سیستم ایمنی ضعیف ‌تری دارند. پس می ‌توانید تنها با خوردن برخی مواد مغذی و ویتامین ‌ها به تقویت سیستم ایمینی بدن کمک کنید. همچنین در دوران نقاهت و طی کردن مرحله بیماری آنفولانزا، این خوراکی ‌ها به شما کمک خواهد کرد تا روند درمانی شما سریع ‌تر پیش برود و سیستم ایمنی دوباره تقویت شود.

توت فرنگی و پرتقال

پرتقال از منابع اصلی ویتامین سی (C) است که می ‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. اما توت فرنگی از پرتقال هم ویتامین C بیشتری دارد. یک فنجان توت فرنگی می ‌تواند ۹۹ درصد ویتامین C روزانه بدن را تامین کند. از آنجایی ‌که در زمستان توت فرنگی تولید نمی ‌شود، به شما پیشنهاد می ‌کنیم که آن را فریز کنید و در فصل سرما برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود مصرف کنید و یا به عنوان میوه های مناسب برای آنفولانزا استفاده نمایید.

عسل

درمان آنفولانزا در طب سنتی با استفاده از عسل بسیار توصیه شده است. متخصصان طب سنتی عقیده دارند عسل، خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و به همین دلیل می ‌تواند ویروس عامل آنفولانزا را از بین ببرد. برای استفاده از عسل باید یک قاشق از آن را به همراه چند قطره لیموی تازه داخل آب گرم یا چای بریزید و بنوشید. تکرار این عمل چند مرتبه در روز ، احتقان و گرفتگی گلو را بهبود می ‌بخشد و در صورت وجود سرفه، می ‌تواند تسکین دهنده‌ ی خوبی باشد.

انار

انار حتی بیشتر از چای سبز در خاصیت آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان‌ ها باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن برای مقابله و درمان با بیماری ‌هایی مثل آنفولانزا می ‌شوند. به طور کلی انار یکی از میوه‌ های مناسب درمان آنفولانزا هم است.

مواد دارای زینک

زینک، بدن شما را برای مقابله با میکروب ها و بیماری های ویروسی آماده می‌ کند. درنتیجه مصرف قرص ها یا مواد خوراکی حاوی زینک، به شما توصیه می ‌شود. عدس، آجیل، تخم مرغ و گوشت قرمز از مواد خوراکی مناسب برای افزایش زنیک در بدن شماست.

بروکلی

بروکلی منبع ویتامین C است. خوردن یک فنجان بروکلی می ‌تواند، روزانه ۱۰۰ درصد نیاز شما به ویتامین C را برطرف کند. برای اینکه ویتامین ‌های بروکلی براثر پختن بیش از حد از دست نرود، به شما پیشنهاد می‌ کنیم که آن را خام یا بخار پز (نیم پز) میل کنید.

محصولات غنی شده

خستگی یکی از علائم آنفولانزا است و مصرف غذاهایی که به افزایش سطوح انرژی بدن کمک می کنند می تواند در بهبود این شرایط نقش داشته باشد. ویتامین های B می توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند. ویتامین B12 به طور طبیعی در تخم مرغ، گوشت، نرم تنان صدف ‌دار و لبنیات وجود دارد، اما اگر گیاهخوار هستید یا تمایلی به مصرف این غذاهای سنگین ندارید می توانید محصولات کامل و غنی شده مانند نان ها و غلات صبحانه را مد نظر قرار دهید.

سیر

سیر خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی دارد. سیر حاوی ترکیباتی است که به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با میکروب ها کمک می کند. سیر کامل حاوی ترکیبی به نام آلین است. هنگامی که سیر له می شود یا جویده می شود، این ترکیب به آلیسین تبدیل می شود که ماده فعال اصلی سیر است. خوردن منظم سیر به پیشگیری از آنفولانزا و همچنین روند درمان آن کمک می کند.

روغن زیتون

یکی از مواد غذایی موثر در درمان آنفولانزا روغن زیتون است. روغن زیتون خاصیت ضد التهابی دارد. طبق نتایج برخی از تحقیقات این روغن جادوئی خاصیت ضد میکروبی هم دارد. با این خواص می‌ توان نتیجه گرفت خوردن این روغن با غذا، سالاد و غیره می‌تواند به کاهش علائم آنفولانزا کمک کند.

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ

مصرف آنتی اکسیدان های مختلف حتی زمانی که بیمار نیستید، برای محافظت در برابر بیماری های مزمن اهمیت ویژه ای دارد، اما زمانی که بیمار هستید یا سیستم ایمنی بدن شما در معرض خطر قرار گرفته است، مصرف آنتی اکسیدان ها از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. مصرف میوه ها و سبزیجات رنگارنگ از بهترین گزینه ها برای دریافت آنتی اکسیدان های مختلف است. محصولاتی با رنگ های درخشان، مانند فلفل های دلمه ای، گوجه فرنگی، پرتقال، و انواع توت می توانند میزان قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها را در اختیار بدن قرار دهند.

جو دوسر

جو دوسر به راحتی تهیه می ‌شود و منبع عالی فیبر است. در حقیقت، فیبر پربیوتیک موجود در جو دوسر می ‌تواند به تغذیه باکتری ‌های سالم بدن کمک کند. اضافه کردن موز به جو دوسر می ‌تواند فیبر اضافی و همچنین ویتامین‌ هایی مانند پتاسیم را فراهم کند. جو دوسر، برای فرد مبتلا به آنفولانزا مفید است، چون تب، اسهال و استفراغ می ‌‌تواند همه سطوح پتاسیم و دیگر الکترولیت‌ ها را کاهش دهد.

دانه های کدو تنبل

دانه های کدو تنبل یکی از بهترین منابع گیاهی برای تامین ماده معدنی روی هستند. از دیگر منابع غذایی برای روی می توان به دانه های آفتابگردان و کره ی دانه های آفتابگردان اشاره کرد. دانه های آفتابگردان منبع خوبی برای ویتامین E نیز هستند که یک ماده مغذی دیگر برای تقویت سیستم ایمنی بدن است، که برای درمان آنفولانزا بسیار مفید می باشد.

چای سبز

نوشیدن چای گرم یک روش خوب دیگر برای تامین آب مورد نیاز بدن است. آنفولانزا معمولا موجب بروز علائم در قسمت بالایی دستگاه تنفسی می شود و نوشیدن مایعات گرم می تواند به باز شدن مسیرهای هوایی کمک کند. چای سبز یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید در این زمینه مد نظر قرار دهید. این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان ‌هاست. افزودن کمی عسل به چای سبز می تواند آن را به یک نوشیدنی مفید برای تسکین گلو درد و سرفه تبدیل کند.

مرکبات

زمستان فصل مرکبات است. در این فصل تا می ‌توانید از مرکبات مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش، گریپ ‌فروت و … استفاده کنید. این مرکبات از منابع مهم ویتامین C هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیر دارند، و به کاهش و بهبود بیماری آنفولانزا کمک می کنند.

لوبیا یا نخود

مرغ تنها گزینه ‌ای نیست که هنگام ابتلا به آنفولانزا می توانید برای دریافت پروتئین مد نظر قرار دهید. مصرف گوشت مرغ به ویژه زمانی که بدون ادویه خاصی پخته شده باشد، گاهی اوقات برای بیمار جذابیتی ندارد. در این موارد منابع جایگزین مانند یک نوشیدنی پروتئین یا یک منبع غذایی با عطر و طعم بیشتر می تواند گزینه بهتری باشد. پروتئین های گیاهی، مانند لوبیا و نخود را نیز می توان همانند مرغ برای تهیه سوپ ها و خورش های گرم، آبرسان و راحت برای مصرف استفاده کرد.

کیوی

اگر دنبال میوه ‌ای هستید که مقدار ویتامین C در آن حتی از پرتقال هم بیشتر باشد، کیوی میوه‌ ی مناسبی برای شماست. میزان ویتامین C در کیوی حدوداً دو برابر میزان میزان ویتامین C در پرتقال است، که باعث می ‌شود، کیوی یک میوه خیلی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن ما باشد. کیوی یکی از بهترین میوه‌ ها برای درمان آنفولانزا بسیار مفید است.

زنجبیل

غذاها یا نوشیدنی های تهیه شده از زنجبیل به تسکین مشکلات معده مرتبط با آنفولانزا کمک می کنند. پژوهش ها نشان داده اند که زنجبیل از خواص ضد التهاب برخوردار است و درمقابله با حالت تهوع که یکی از عوارض ناراحت کننده ی بیماری آنفولانزا می باشد، موثرعمل می کند.

قارچ

مطالعات نشان داده اند که قارچ از خواص ضد ویروس برخوردار است که می تواند به تقویت بدن در برابر ویروس آنفولانزا کمک کند. ترکیبی به نام گلوکان که تا حد زیادی در این زمینه موثر است. با افزودن انواع مختلف قارچ ها، مانند شیتاکه، دکمه ای سفید و مایتاکه، به رژیم غذایی خود می توانید از فواید هر یک از آنها بهره‌ مند شوید.

سوپ مرغ

سوپ مرغ جزء بهترین غذاهای مقوی برای آنفولانزا می‌ باشد و شما می ‌توانید با مصرف این غذا روند درمانی خود را بهبود ببخشید. سوپ مرغ علاوه بر دارا بودن قسمت عمده‌ ای از ترکیبات مورد نیاز بدن برای مقابله با آنفولانزا، از آب فراوانی نیز برخوردار است و در بهبود علائم آزار دهنده‌ ی این بیماری همچون احتقان بینی، سوزش گلو و درد قفسه‌ ی سینه بسیار موثر است و می ‌توان این غذا را در لیست غذاهای قاتل آنفولانزا قرار داد.

در دوران نقاهت آنفولانزا چه بخوریم؟

بعد از آن که تب ناشی از آنفولانزا پایین آمد، حتما سیستم ایمنی بدن‌ را با خوردن پروتئین ‌ها تقویت کنید. این پروتئین‌ ها را از شیر،‌ گوشت و تخم مرغ می ‌توانید به دست آورید. همچنین در این دوران تا می ‌توانید، میوه ‌ها و سبزیجات تازه را به‌ خاطر فیبر بالا مصرف کنید و از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ‌ کردنی اجتناب کنید.

دقت کنید دوره نقاهت آنفولانزا گاهی چند هفته طول می ‌کشد بنابراین نگران نباشید و همچنان به تقویت سیستم ایمنی خود با خوردن غذاهای مناسب در دوران آنفولانزا ادامه دهید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها