گیاهخواری در بارداری

A
۰

رژیم گیاهخواری به لحاظ دارا بودن میزان تنوع نسبت به انواع فرآورده های حیوانی از تنوع بیشتری برخوردار است و سرشار از مواد مغذی می باشد.

تغذیه سالم در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین در حال رشد مهم است. اگر جزء افراد گیاهخوار هستید و در عین حال دوران شیرین بارداری را تجربه می‌ کنید، باید بدانید که دوران حساسی را از نظر اهمیت تغذیه سپری می‌ کنید. رژیم گیاهخواری می تواند به لحاظ دارا بودن میزان تنوع نسبت به انواع فرآورده های حیوانی از تنوع بیشتری برخوردار باشد. رژیم غذایی شما باید سرشار از ویتامین‌ ها و مواد غذایی مورد نیاز بدن باشد، به ویژه باید مطمئن شوید که از جایگزین‌ های مناسب برای دریافت آهن، ویتامین B12 و ویتامین D به اندازه کافی استفاده می‌ کنید. بررسی‌ ها نشان می‌ دهد که رژیم‌ گیاهخواری در بارداری اگر به خوبی برنامه‌ ریزی‌ شده باشد، بی‌ خطر است. برای اطمینان از دنبال کردن یک رژیم گیاهخواری استاندارد در دوران بارداری، حتما با پزشک خود و متخصص تغذیه مشورت کنید.

فواید گیاهخواری در بارداری

برخی از مهمترین فواید گیاهخواری در بارداری شامل موارد زیر است:

  • رژیم‌ های گیاهخواری معمولا چربی اشباع شده کمتری دارند. این امر امکان جذب چربی اضافی توسط بدن را کاهش داده و می‌ تواند به مدیریت وزن مادر کمک کند. کنترل مناسب وزن مادر به ویژه در ماه‌ های ابتدایی بارداری بسیار مهم است. زیرا رسیدن به وزن مناسب، خطر سقط جنین و دیابت بارداری را که اثرات نا مطلوبی بر مادر و جنین دارد، کاهش می‌ دهد.
  • زنانی که قبل و در طول بارداری از رژیم گیاهخواری پیروی می‌ کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا هستند. کلسترول، که اغلب در محصولات حیوانی یافت می‌ شود، امکان سفتی شریان‌ ها و خطر افزایش فشارخون را بالا می‌ برد. همچنین کاهش مصرف کلسترول و فشارخون متعادل خطر ابتلا به پره اکلامپسی را در دوران بارداری کاهش می‌ دهد. (پره اکلامپسی با فشارخون بالا در دوران بارداری مشخص می‌ شود و می‌ تواند وضعیت مواد مغذی جنین در حال رشد شما را مختل کند).
  • یکی از مهمترین مزایای گیاهخواری در بارداری، تاثیر آن در کاهش التهاب است. التهاب اطراف رحم و تخمدان‌ ها باعث ایجاد مشکل در بارداری می‌ شود.

معایب گیاهخواری در بارداری

برخی از مهمترین معایب گیاهخواری در بارداری شامل موارد زیر است:

  • کمبود مواد مغذی یکی از اصلی ترین نگرانی‌ ها درباره رژیم گیاهخواری برای افراد باردار است. زیرا در صورتی که رژیم گیاهخواری به درستی مدیریت نشود، شاهد کمبود چندین ماده مغذی در بدن مادر مانند آهن، روی، ویتامین D و بسیاری موارد دیگر خواهیم بود. توصیه می‌ شود قبل از اقدام به بارداری و حین بارداری از موادمغذی ضروری برای کمک به رشد و تکامل کودک خود استفاده کرده و برای مدیریت تغذیه مناسب خود، با یک متخصص مشورت کنید.
  • عدم دریافت انرژی کافی یکی از مضرات گیاهخواری در بارداری محسوب می‌ شود. اگرچه دریافت انرژی کمتر برای کنترل وزن قبل از بارداری مفید است، اما در دوران بارداری، کودک شما برای رشد خود به مواد غذایی و انرژی زیادی نیاز دارد. بنابراین ضروری است که مقدار غذای کافی و مناسب، برای کمک به روند رشد جنین خود مصرف کنید.
معایب گیاهخواری در بارداری

اصول تغذیه زنان گیاهخوار در بارداری

بررسی اجمالی یک رژیم گیاهخواری متعادل می‌ تواند شما را با تمام مواد مغذی مورد نیاز برای بارداری سالم، آشنا کند. اگر رژیم گیاهخواری دارید، در دوران بارداری و شیردهی به دریافت پروتئین کافی، ویتامین B12، کلسیم، ویتامینD، روی و آهن توجه ویژه‌ ای داشته باشید. این مواد مغذی برای رشد سلولی جنین، رشد مغ، رشد اندام‌ ها و افزایش وزن جنین حیاتی هستند. برای رعایت اصول رژیم گیاهخواری در بارداری، مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

پروتئین

پروتئین برای رشد و تکامل سلول‌ های جنین ضروری است. محصولات لبنی، تخم مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، مرغ و گوشت منابع عالی اسید های آمینه ضروری هستند. در حالی که یک منوی گیاهی که شامل تخم مرغ و لبنیات است هم می‌ تواند پروتئین با کیفیتی را ارائه ‌دهد. برای دریافت پروتئین کافی از رژیم غذایی گیاهی در دوران بارداری فقط نیاز به برنامه ریزی دقیق دارید و انواع منابع پروتئینی گیاهی باید در رژیم غذایی روزانه شما گنجانده شود.

ویتامین B12

رژیم زنان گیاهخوار در بارداری باید سرشار از ویتامین B12 باشد. زیرا این ویتامین فقط در غذاهایی از منابع حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و گوشت یافت می‌ شود. برای رعایت رژیم گیاهخواری در بارداری، حتما غذاهای غنی شده با ویتامین B12 (مانند شیر سویا غنی شده) یا مکمل‎ های حاوی ویتامین B12 مصرف کنید.

آهن

آهن غذاهای گیاهی به اندازه آهن گوشت جذب نمی‌ شود. پس بهتر است مصرف مواد غذایی مانند لوبیا، عدس و سبزیجات سبز رنگ را به مقدار بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین برای بهبود جذب آهن موجود در رژیم گیاهخواری، غذاهای حاوی ویتامین C مصرف کنید.

کلسیم

اگر شیر یا فرآورده‌ های جانبی آن در رژیم گیاهخواری شما وجود ندارد، حتما کلسیم را از منابع دیگر دریافت کنید. شیر سویا غنی شده با کلسیم، منبع خوبی است. منابع غیرشیری کلسیم شامل، توفوی غنی شده با کلسیم، آب پرتقال غنی شده با کلسیم، تورتیلا های ذرت ساخته شده با آهک (کربنات کلسیم)، بادام، شلغم، کلم بروکلی، خردل، کلم پیچ و ملاس سیاه است.

روی (Zink)

رژیم گیاهخواری در بارداری باید به‌ گونه‌ ای باشد که تمام ویتامین‌ های مورد نیاز را به بدن شما برساند. روی موجود در غذاهای گیاهی به خوبی توسط بدن جذب نمی‌ شود، بنابراین تلاش کنید تا روی را به اندازه کافی به بدن برسانید. یک رژیم گیاهخواری سرشار از روی شامل غلات کامل (مانند نان سبوس دار)، حبوبات (لوبیا و عدس)، غذاهای سویا، سبزیجات، شیر و ماست است.

ویتامین D

اگر از شیر یا فرآورده‌ های آن استفاده نمی‌ کنید، حتما ویتامین D کافی را از منابع دیگر دریافت کنید. شیر سویا مانند برخی از غلات، اغلب با ویتامین D غنی شده است. اگر در دوران بارداری منبع ویتامین D مصرف نکرده و نور خورشید کافی دریافت نکنید، به مکمل نیاز دارید.

سخن پایانی

اگر سبک غذایی گیاهخواری را دنبال می‌ کنید و درعین حال قصد دارید باردار شوید، باید از رژیم گیاهخواری در بارداری تحت نظر متخصص تغذیه استفاده کنید. اهمیت این موضوع به این دلیل است که در صورت عدم مصرف ویتامین‌ ها و مواد مغذی ضروری در دوران بارداری، آسیب جدی به بدن خود و سلامت جنین وارد می‌ کنید. تغذیه شما در رشد جسمی و ذهنی جنین تاثیر مستقیمی دارد. همچنین آگاهی از اصول تغذیه زنان گیاهخوار در بارداری یک ضرورت محسوب می‌ شود.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها